מפתיע את העולם. פוטין
מפתיע את העולם. פוטיןצילום: מארק ניימן. פלאש 90

מותו של מיכאיל לסין, שר התקשורת הרוסי לשעבר ואחד מעוזריו הקרובים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, היה תאונה ולא התנקשות מכוונת.

כך הודיעה התביעה בארה"ב שחקרה את מותו הפתאומי של לסין, שגופתו נמצאה לפני כשנה במלון בוושינגטון.

לסין בן ה- 57 במותו, שנחשב לאחד ממקורביו של פוטין, הואשם כי בתפקידו כשר התקשורת פגע בצורה קשה בחופש העיתונות ברוסיה.

מותו של לסין עורר תאוריות קונספירציה רבות. היו שטענו כי שר התקשורת לשעבר נרצח בהוראת גורמים בקרמלין, לאחר שחשדו בו כי הגיע לוושינגטון על מנת לחתום על הסכם עם הבולשת האמריקאית ולחשוף את המידע שצבר במהלך שרותו בקרמלין ובממשלה הרוסית. גם גורמים רשמיים בארה"ב שהיו מעורבים בחקירת מותו רמזו תחילה כי ככל הנראה מדובר היה בהתנקשות מכוונת. משפחתו של לסין דחתה את הפרסומים וטענה כי הוא מת מהתקף לב.

בסוף השבוע, לאחר שנה של חקירה מאומצת, הודיעה התביעה האמריקאית כי מותו של לסין היה תאונה, שנגרמה בעקבות ימים ארוכים של שתיית אלכוהול כבדה ונפילות על הרצפה שנגרמו בעקבותיה. "הפתולוג הראשי של מחוז קולומביה תיקן את סיבת המוות של מר לסין מ"לא נקבעה" ל"תאונה" עם הרעלת אתנול חריפה כגורם שתרם למוות. תיק החקירה נסגר" נמסר בהודעת התביעה בארה"ב.

משרד התובע בוושינגטון מסר כי לסין נכנס לחדרו בפעם האחרונה בשעה 10:48 בבוקר בתאריך 4 בנובמבר בשנה שעברה, ויום למחרת נמצא מת בחדרו. "לאחר ימים רבים של צריכת אלכוהול מופרזת. בהתבסס על הראיות, לרבות צילומי וידאו וראיונות עם עדי ראייה, מר לסין ספג את הפציעות שהביאו למותו כאשר היה לבדו בחדרו בבית המלון. לאחר בדיקה של צילומי הוידאו וראיות חדשות שהצטברו במהלך החקירה, חוקר מקרי המוות הראשי קבע כי לסין מת כתוצאה מפציעה שנגרמה ממכת של חפץ כהה בראשו, יחד עם פציעות נוספות בצוואר, חזה, גפיים עליונות ותחתונות, שנגרמו מנפילות כתוצאה מהרעלת אתנול" מסרה התביעה בוושינגטון.

במהלך כהונתו כשר התקשורת של רוסיה, בין השנים 1999-2004, סייע לסין להקים את רשת הטלויזיה הרוסית בשפה האנגלית RT ("רוסיה היום") וצבר נכסים בשווי מיליוני דולרים באירופה וארה"ב, לרבות נדל"ן בשווי 28 מיליון דולר בלוס אנג'לס.

ההון הרב שצבר הביא בשנת 2014 את הסנטור הרפובליקני רוג'ר וויקר לדרוש ממשרד המשפטים האמריקאי לפתוח בחקירה נגד לסין בחשד להפרת חוק ההגבלים במדינות זרות. וויקר ביקש לחקור כיצד הצליח לסין לצבור את הרכוש העצום בלוס אנג'לס לאחר שסיים לעבוד עבור ממשלת רוסיה.

לאחר שסיים את תפקידו כשר התקשורת, שימש לסין כפקיד בכיר בקרמלין ונחשב כאחד ממקורביו של הנשיא פוטין. בשנת 2013 הוא מונה לתפקיד ראש אגף התקשורת של ענקית האנרגיה "גזפרום", אולם פרש לאחר שנה מהתפקיד "עקב סיבות משפחתיות" לטענתו.