מעצר מנהלי. כלא עופר
מעצר מנהלי. כלא עופרצילום: פלאש 90

ועדת החוקה תדון מחר (שני) בהצעת החוק הממשלתית המבקשת להפוך את ההסדר של המעצרים המנהליים לחוק קבוע שיהיה חלק אינטגרלי מחוקי המדינה, וכן להרחיב את סמכויותיו של שר הביטחון לפגוע בחירות האזרחים.

ארגון השמאל הקיצוני 'האגודה לזכויות האזרח' מפרסם היום הודעת התנגדות להצעה זו, וטוען כי יש לבטל גם את החקיקה הקיימת בנושא.

"המעצרים המינהליים פוגעים קשות בזכויות האדם ומהווים מסלול עוקף למשפט צדק. מעצר מינהלי פוגע בזכותו של אדם להיות חופשי ממעצר שרירותי, ומתבסס על ההנחה הפסולה, לפיה ניתן לנבא התנהגות עתידית של אזרחים. לכן הכנסת צריכה לבטל לחלוטין את המעצרים המנהליים המטילים כתם כבד על אופייה הדמוקרטי של ישראל", נאמר בהודעת האגודה.

באגודה מוסיפים, "המעצר המינהלי כולא אנשים שלא ביצעו פשע תוך שימוש בחומר חסוי, מבלי שהם יודעים במה הם חשודים, ומבלי שהמדינה תצטרך להוכיח את מסוכנותם מעבר לספק סביר במשפט פלילי הוגן. המעצר המינהלי מאפשר לרשויות לכלוא אדם כאשר אין להן ראיות קבילות להוכחת אשמתו".

לדבריהם, "המעצר המינהלי גם מאפשר לרשויות הביטחון לא לעשות את המאמץ הנדרש כדי לאסוף ראיות קבילות ומספיקות להעמדתו של אדם לדין. גם צווי הגבלה מינהליים פוגעים בזכויות יסוד ובעקרונות דמוקרטיים בסיסיים, לא מאפשרים לאזרח להתמודד מול הליך הוגן, ולכן הם פסולים".

האגודה לזכויות האזרח דורשת לבטל את המעצרים וצווי ההגבלה המינהליים לחלוטין, או לפחות לאפשר אותם רק במצב חירום קיצוני שיוכרז במיוחד, ובו קיים שיבוש חמור וקשה של יכולת הפעולה של רשויות אכיפת החוק.

"אנו מכירים בחשיבות המאבק האפקטיבי בטרור ובחובת המדינה להגן על אזרחיה מפני אלימות קשה. דווקא מכיוון שישראל היא מדינה דמוקרטית, עליה להיאבק בטרור באופן העולה בקנה אחד עם הבסיס לקיומה כדמוקרטיה", אומרים היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, ומנהלת קידום המדיניות עו"ד דבי גילד-חיו, ששלחו את המכתב.