גם פרס ידע– מעלה אדומים היא קונצנזוס

ח"כ סמוטריץ' דוחה את הביקורת משמאל על קמפיין הריבונות במעלה אדומים: הקונצנזוס איתנו. מיכל רוזין היא פרומיל אחוז מהקונצנזוס.

שמעון כהן , כ"ח בתשרי תשע"ז

הקונצנזוס איתנו. בצלאל סמוטריץ'
הקונצנזוס איתנו. בצלאל סמוטריץ'
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הציונות מתקדמת. סמוטריץ'

בראיון ליומן ערוץ 7 מבטל חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' את דברי הביקורת שהטיחה בו ובחבר הכנסת יואב קיש חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) על מהלך ההסברה להחלת ריבונות ישראל במעלה אדומים.

בדברי הביקורת שלה התמקדה רוזין בהחלטת מנהלי הקמפיין להשתמש גם בדמויותיהם של ראשי הממשלה שרון ופרס ודבריהם אודות המחוייבות לבנייתה של מעלה אדומים. "סיפוח דמותו ופועלו של פרס ז"ל, זמן קצר לאחר מותו, למען קידום ארץ ישראל השלמה הוא חרפה. ניצול ציני של הקונצנזוס הישראלי למען החרבת החזון הציוני. הגיע הזמן להסיר את המסיכה מפניהם של ח"כ סמוטריץ וח"כ קיש: כל החלטה חד צדדית מצד ממשלת ישראל בנוגע לשטחים הכבושים תקדם אותנו למדינה דו לאומית ותרחיק אותנו מהסכם. אם רווחת תושבי מעלה אדומים בראש מעיניהם, הרי שיפתחו במשא ומתן למען קידום יוזמות השלום שראש הממשלה טוען שהוא מחויב אליהן".

לדברי רוזין "מטרת הקמפיין אינה למען תושבי מדינת ישראל אלא כדי לתקוע אצבע בעין לציבור ולהנהגה הפלסטינית. הבערת השטח אינה הפתרון, וכך גם סיפוח והסדר חד צדדי"⁠⁠⁠⁠.

את המענה לדברים פותח חבר הכנסת סמוטריץ' בעיסוק במונח הקונצנזוס שבו השתמשה רוזין והזכיר כי על פי סקר של מינה צמח למעלה משמונים אחוזים מאזרחי ישראל תומכים בהחלת הריבונות במעלה אדומים ללא קשר למו"מ. "זה הקונצנזוס", הוא אומר וקורא להנהגה בישראל להיות קשובה להלך הרוח של הקונצנזוס.

סמוטריץ' קובע בדבריו כי לשמאל הקיצוני אין בעלות על דמותו של פרס ומורשתו. לדבריו אמנם בשנותיו האחרונות פרס נטה לדרך הוויתורים והנסיגות, עובדה שככל הנראה היא שהפכה אותו לחביב התקשורת, אך בשנותיו הקודמות יותר הוביל "עשייה חשובה לביטחון ישראל ולפיתוח ההתיישבות. יש לו זכויות רבות על כך. הוא דיבר על חישוק ירושלים בחגורת התיישבות", אומר סמוטריץ' המשוכנע כי התבטאויותיו אלו ופועלו זה של פרס הם שהניבו את האהדה הרבה לה זכה בשנותיו האחרונות מהציבור הישראלי.

על מעלה אדומים הוא אומר כי "זו עיר ואם בישראל כמו כרמיאל ראשון לציון וכל עיר אחרת. אנשים משרתים בצבא ומשלמים מיסים וזכאים לכל זכויות האזרח כמו כל אזרח בישראל. לא מגיע להם שנהפוך אותם לבני ערובה לסרבנות הערבית. זה צעד טריוויאלי ומתבקש שנמצא בעומק הקונצנזוס הישראלי. מיכל רוזין נמצאת בקצה הקיצוני של הסקאלה הישראלית והיא מייצגת פרומיל אחוז מאזרחי ישראל".

כשנשאל מתי יישמע קולו של ראש הממשלה נתניהו עצמו אודות המחוייבות למעלה אדומים והריבונות בה, אומר סמוטריץ' "הקמפיין רק מתחיל. לראש הממשלה יהיו מספיק הזדמנויות להתייחס לקמפיין וגם לעניין המהותי". בהקשר זה הוא מזכיר את החתימה של שרי וחברי הכנסת של הקואליציה על אמתנת הריבונות במעלה אדומים. "החתמנו את כל ראשי הסיעות וההצעה תבוא לועדת שרים לענייני חקיקה עוד במושב הזה בתמיכת כל ראשי הסיעות".

"זו דרישה טבעית טריוויאלית. יש התקדמות של התהליך הציוני מ-48' ל-67' ואחרי ריבונות בירושלים ורמת הגולן נחיל ריבונות על מעלה אדומים. כל מה שאנחנו עסוקים בו הוא החזרת שכינה לציון וקיבוץ גלויות והגשמת חזון התורה והנביאים וצעד נוסף זה ריבונות במעלה אדומים תחילה. אנחנו לא מסיימים במעלה אדומים. זה רק צעד קטן וקונצנזוסיאלי".

עוד התבקש חבר הכנסת סמוטריץ' להבהיר את משמעותה של הריבונות במעלה אדומים לעומת המציאות הנוכחית בה נראה לכאורה שהעיר זוכה לשירותים אזרחיים ככל עיר אחרת. סמוטריץ' מבהיר כי המציאות שונה בתכלית ואת דבריו הוא ממקד בתחילה בהיבט הדמוקראטי.

"יש ביו"ש אנומליה מאוד לא ברורה ולא בריאה מהבחינה הדמוקרטית – האזרחים מצביעים לכנסת אבל לא היא שמנהלת את חייהם. כמו כל אזרח אחר הם רוצים שהכנסת שהם בחרו היא זו שתנהל את חייהם, אבל המפקד הצבאי הוא שמנהל את חייהם והוא לא נבחר".

מעבר לכך מציין סמוטריץ' כי חוקים לא מעטים אינם חלים על תושבי יהודה ושומרון מכוח היעדרה של ריבונות, ובהקשר זה הוא מזכיר כדוגמאות את האפשרות לפטר אישה בהריון וחוקי עבודה נוספים, כמו גם המציאות בה ניצולי שואה תושבי יהודה ושומרון אינם מקבלים קצבאות מסוימות מהמדינה רק בשל היעדר ריבונות על שטח זה.

עוד מוסיף סמוטריץ' ומספר על תיקון שהוא וחבריו הובילו לפני תום המושב הקודם של הכנסת ועסק בהרחבת מעגל הפטור מארנונה גם למוסדות חינוך על תיכוניים ובהם ישיבות. תיקון זה יחול על ישיבות מתל אביב או מירושלים אבל ישיבות במעמד זהה בקדומים, בית אל, או כל ישוב אחר ביהודה ושומרון לא יזכו לפטור הזה עד שהאלוף יבחן את הצו ויתקן אותו בהתאם לתקנה החדשה, וכאמור, כל אלה הן רק דוגמאות בודדות למציאות אותה הוא מבקש צעד אחר צעד לשנות.