ח"כ נאוה בוקר
ח"כ נאוה בוקרצילום: חזקי עזרא

חברת הכנסת נאווה בוקר מתייחסת ביומן ערוץ 7 להמלצתו הצפויה של השר צחי הנגבי לממשלה לפתוח את כל התיקים הנוגעים להעלמתם של ילדי תימן המזרח והבלקן בשנות החמישים ומעבר להן.

כזכור, השר הנגבי, שמונה על ידי ראש הממשלה לבחון את הפרשה ולהגיש המלצות בהתאם, הודיע אתמול בתכנית 'פגוש את העיתונות' כי בכוונתו להניח על שולחן הממשלה המלצה לפתוח את תיקי החקירה הנוגעים לפרשה. מנגד חברת הכנסת בוקר אינה מסתפקת בכך ואומרת כי היא "מבקשת מראש הממשלה ומהשר הנגבי שיוסיפו אמירה מפורשת של חשיפת תיקי החטיפה".

לדבריה ההגדרה המפורשת של הפרשה כחטיפה ולא כאימוץ הכרחית, שכן "צחי הנגבי לא דיבר על תיקי חטיפה. הרי לא מספיק לחשוף את פרטי החקירה, שלא נגלה רק שהייתה שיטה. צריך לפתוח את התיקים. חומרי החקירה מלמדים רק את דרכי השיטה ולא מגלים איפה הילדים. הרי המטרה היא להגיע אל אותם ילדים חטופים שהם היום אנשים מבוגרים. יש הורים נשארו בחיים ויש אחים וצריך להרגיע אותם ולומר איפה הילדים שלהם".

כשנשאלה אם היא חשה שמישהו מנסה להגביל את היקף החשיפה של הפרשה היא משיבה במילה "ברור", ומוסיפה: "ההתייחסות לילדים החטופים היא כאל ילדים מאומצים ולא חטופים, ולכן יש חיסיון על התיקים. משום כך אני דורשת שתהיה אמירה מפורשת שמדובר בחטיפות ולחשוף את תיקי החטיפה עצמם כי העיקר הוא איפה הילדים ולא שיטת החטיפה. לצערי זה לא מה שקורה למרות שחטיפה היא מעשה פלילי".

באשר לשר הנגבי אומרת חברת הכנסת בוקר כי היא לא יודעת מה כוונותיו, "אבל מה שיוצא מאותה הצעת החלטה הוא שלא מדברים על תיקי האימוץ. כלומר אם אותו ילד לא רוצה להיחשף ההורים לא ידעו מה עלה בגורל הילד שלהם. ישנם כאלה שהועברו למשפחות באמריקה ואירופה. אחיות העידו שהילדים נמסרו למשפחות אנגלוסקסיות מכל מיני מקומות. אני משערת שיש כאלה שלא מעניין אותם מאיפה באו והם חיו עם הורים מסוימים וזה מה שהם מכירים ויודעים ואין להם עניין להכיר את ההורים הביולוגיים שלהם".

בעקבות דבריה בעבר של בוקר עצמה אודות חששה שגם אחיה שלה נחטפו, היא נשאלה אם עדיין מקננת בה תקווה שאחיה ואחותה יימצאו במידה ואכן הפרשה תיחשף כולה ובמלואה. "בהחלט, בהחלט", היא משיבה ומוסיפה: "הכול יכול להיות. המקרה של האחות הוא יותר רלוונטי לעניין. נטען שהיא מתה בלידה ללא מסמכים ואנחנו לא יודעים מה עלה בגורלה".

על כך היא מוסיפה ואומרת: "חשוב לי להדגיש שזה לא עניין של חיסול חשבונות ולכן אני לא אוהבת להעלות את המקרה הפרטי שלי. יש כאן הורים שמבקשים לדעת איפה הילדים שלהם. כתבתי לשרה איילת שקד, שהציעה את שירותי היחידה הממשלתית לחופש המידע להקמת צוות שיבחן את המסמכים, הצעתי לה שישולבו בה גם גורמים חיצוניים מבני העדות הרלוונטיות, התימנית המרוקאית והעיראקית שגם להן נחטפו ילדים. עדיין לא קיבלתי מענה מהשרה".

על החשש שהועלה במספר בימות ולפיו חשיפה מלאה של הפרשה תגרום לטלטלה עצומה ברחוב הישראלי. בוקר אינה מקבלת את החשש הזה. היא מזכירה שהדברים התרחשו בימיה הראשונים של המדינה, וכשהיא נשאלת אם הורים ימחלו על חטיפת ילדיהם רק בשל חשיפת המידע, היא אומרת: "קשה מאוד למחול על אכזריות שכזו. אנחנו גם לא יודעים אם נעשה ביוזמת המדינה או גורם אחר, אבל ברור שהדברים קרו וזה נעשה. לא מדובר בהזיה של הרבה אנשים. שלוש ועדות חקירה בדקו את העניין והסתירו את הממצאים שלהן לשבעים שנה. מה זה אומר?".

"אני שומעת הרבה קונספירציות על אישים בכירים ממקימי המדינה שמעורבים בנושא. אני לא יודעת מה נכון ומה לא נכון. אני חושבת שחשיפת המסמכים תשפוך אור על הפרשה האיומה הזו ותרפא את הפצע הזה של כל כך הרבה משפחות. הגיע הזמן שידעו את האמת", חותמת חברת הכנסת בוקר.