עצרת תושבי עפרה מול משרד רה"מ בחודש שעבר
עצרת תושבי עפרה מול משרד רה"מ בחודש שעברצילום: רוני שניר, עוזר ראש מועצת בנימין

ההחלטה להציב סימן שאלה על חוקיות בנייתם של מבנים פרטיים וציבוריים במרכז הישוב עופרה והוראת בג"ץ להרוס תשעה בתים בישוב מובילה את ועד הפעולה והמאבק למניעת הרס בישוב לעליית מדרגה בדרכי המחאה, וזאת כבר מהימים הבאים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר ד"ר שי בן יוסף, יו"ר מזכירות עפרה ויו"ר ועד הפעולה, על המתוכנן בימים הקרובים. לדבריו מניעת ההרס מאוד פשוטה והיא תלויה בכמה צעדים מתבקשים. "יש צו הריסה שהוצא על ידי המנהל האזרחי. בג"ץ רק פסק שיש לבצע הריסה. מה שאנחנו אומרים זה שיש להסדיר את עופרה והסדרת עופרה מייתרת את צווי ההריסה שאושרו על ידי בג"ץ. נגיד שהמצב העובדתי השתנה ואין סיבה להרוס".

על השאלה אם בג"ץ אינו צפוי להגיד כי יש בראש ובראשונה לבצע הרס ורק לאחר מכן לבחון את הדברים מחדש על פי השינוי ההגדרתי של השטח, משיב בן יוסף ואומר כי את האמירה הזו יש לתת לבג"ץ לומר ולא לחשוש ממנה ולהעלות אותה במקומו. "אנחנו נאבקים את המאבק שלנו ואנחנו מניחים שאם המדינה מחליטה לבטל צו הריסה אין סיבה שבג"ץ יחליט דווקא לקיים אותו".

על זאת מוסיף בן יוסף ואומר כי "ביטול צו ההריסה מכוח הסדרת הישוב עופרה הוא תכלית הרבה יותר רחבה מרק ביטול הרס הבתים. הישוב עופרה ללא תב"ע והמשמעות היא גם איום קבוע של בג"צים וגם קשיי פיתוח. הגיע הזמן להסדרת עופרה וישובים נוספים. זה לא רק מניעת ההרס אלא הסדרת הישוב".

בהתייחסו להתנהלות השר ליברמן, הממונה מתוקף תפקידו על המינהל האזרחי, אומר בן יוסף כי "אנחנו רואים בשר ליברמן את אחד מאנשי המפתח בעניין הזה. הוא יכול לעשות הרבה יותר ממה שעשה עד היום לטובת העניין. אנחנו רואים בראש הממשלה כקובע המדיניות שחקן מפתח וגם בשרת המשפטים כשחקנית מפתח כי כשמדובר בהתנהלות מול בג"ץ, מחלקת הבג"צים שתחת היועמ"ש היא זו שמגישה את תשובת המדינה".

על הטענות לפיהן יתכן ותקופה זו אינה מתאימה לביצוע המהלך בשל ימי טרום הבחירות בארה"ב או כל סיבה אחרת, אומר בן יוסף כי מזה שלושים וחמש שנה הוא מתגורר בעופרה ובכל תקופה נאמר לתושבים כי זו לא התקופה המתאימה והכל עניין של טיימינג. "תמיד אמרו שהטיימינג גרוע. העתיד שאמרו לנו לחכות לו הגיע וכעת השעה להכריע".

"כאזרחים אנחנו זכאים למחאה אזרחית בכל דרך שנראית לנו ואנחנו לא מתכוונים לעשות לממשלה חיים קלים. זה לא סחר מכר של זה תמורת זה אלא יש לנו דרישה חדה וברורה. נצטרך, כישוב וכתומכי הישוב להפגין בכל מקום שצריך ולעורר את דעת הקהל ולדרוש דרישה פשוטה – ישוב צריך הסדרה".

עפרה - הפנינג ומחאה
עפרה בחג הסוכות האחרון

באשר להתנהלות 'הבית היהודי' ודרישתם של חלק ממובילי ההתיישבות מהמפלגה לאיים בפרישה אם העניין לא יוסדר, אומר בן יוסף: "אנחנו לא רוצים להפוך את עפרה לנושא לניגוח פוליטי. אנחנו שמחים מאוד שיש רבים בליכוד, כולל שרים בכירים, שהביעו תמיכה בעפרה. בוודאי אנחנו שמחים ויודעים שגם בנט וגם שקד עושים את המאמץ, אבל לא לבד. הם צריכים גם את נתניהו וליברמן".

על יחס הרחוב הישראלי למצוקת ישובו אומר בן יוסף כי רבים לא באמת יודעים במה מדובר. "אנחנו שומעים הרבה מאוד שלא יודעים על מה מדובר. כשמדובר בעמונה אז זה מוכר, אבל כשמדובר על תשעה בתים והסדרה זה לא ברור. אנשים חושבים שאלו תשעה קראוונים אבל הישוב עפרה נאבק על חייו. אלו בתים במרכז הישוב, ומי שלא מבין הגיע הזמן שיתעורר".

על יחסם של הפוליטיקאים מהימין אומר בן יוסף: "אנחנו מקבלים הרבה סימפטיה ואוזן קשבת. עוד לא קיבלנו תשובה מספקת עם התחייבות ברורה".