הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוצילום: עופר עמרם

הרב יובל שרלו מראשי רבני צוהר, וארז צדוק, פעיל חברתי ואיש שוק ההון מהמתנגדים הבולטים למתווה הגז בציבור הימני, יוצאים הבוקר בגילוי דעת נוקב לציבור.

לדבריהם, "מתווה הגז הוא לא עניין של ימין או שמאל, אלא של הוגנות, של הנהגה ראויה וערכית שצריכה לעבוד עבור אזרחי המדינה ולא עבור אחרים".

השניים תוקפים את מדיניות הממשלה לפלג את העם באופן מלאכותי סביב המתווה במטרה לצייר את המתנגדים בהכרח כשמאלנים: "כששר בממשלת ישראל קרא למפגינים נגד מתווה הגז 'שמאלנים אנרכיסטים', זו לא הייתה פליטת פה. הוא חזר על הקריאה הזאת שוב ושוב, במטרה לסמן את המתנגדים כשמאלנים, כי אז מי שמגדיר עצמו כימני, יהיה בעד, אנרכיסטים כי אז מי שמגדיר את עצמו כקפיטליסט, יהיה בעד. ומה שמטריד יותר מכל, שזה עבד, אולי אפילו טוב יותר ממה שהממשלה חלמה".

בגילוי הדעת כותבים שרלו וצדוק: "יש מי שרוצים להכניס אותנו לתבניות. פעמים רבות אלו תבניות של ימין-שמאל, לפעמים של דתיים-חילוניים, סוציאליסטים-קפיטליסטים ועוד... בפועל, התבניות מפרידות בינינו ומרדדות את המחשבה. תבניות של שמאל-ימין או כל חלוקה אחרת, היא דרך קלאסית למנוע מאיתנו לחשוב, לברר, לבדוק, להפעיל שיקול דעת. זו גם הדרך הקלאסית למי שרוצה בכך, לרמות אותנו, לקחת מאיתנו את מה ששייך לנו בלי שנתנגד, כי אנחנו לא חושבים. אנחנו בתוך תבנית חמימה ונעימה, שמרדדת את המחשבה.

"וזה כמובן לא רק מתווה הגז. זה כל דבר שרוצים שנעשה בלי לחשוב. אחד הדברים החשובים שנפגעו קשות מעניין התבניות, הוא הצדק החברתי. הדרישה לצדק חברתי באה מארגוני שמאל, ומיד הימין ובמידה רבה גם הציונות הדתית, הדירו רגליהם מנושא חשוב זה, שאת עקרונותיו התוו נביאי ישראל", הם מוסיפים.

במכתבם לציבור מתייחסים השניים אל הגז שהתגלה לחופי ישראל כאל מתנה יקרת ערך שאמורה הייתה לשרת את הציבור, מפרטים את הכשלים במתווה הנוכחי ומאשימים את הממשלה בהתנהגות לא ערכית, מדיניות של הסתרה ושקר: "מדוע שרים אינם מספרים את האמת, ומציגים לציבור מצג שווא שלפיו מחירי הגז שאנחנו משלמים זולים יחסית לעולם, בעוד שהם יקרים משמעותית מהמדינות הרלוונטיות להשוואה?; איך מסיפורים על 600 מיליארד שקלים הכנסות ממסים, הממשלה מספרת עכשיו על עשרות מיליארדים וגם זה לדעתנו בספק רב? ואיפה ההוצאות וההשקעות שלנו? למה משקרים לנו?".

לסיכום, כותבים צדוק ושרלו: "אנחנו חייבים ליצור שיתופי פעולה חוצי מגזרים ומחנות פוליטיים, כדי לקדם את הנושאים החשובים לנו. צדק חברתי, מתווה הגז, הם דוגמאות לנושאים כאלה.

צאו מהתבניות שאנשים יצרו עבורכם. תטילו ספקות, תשאלו שאלות, תחשבו. חשיבה עצמאית היא הבסיס לציבור אקטיבי שיכול לגרום לשלטון לעבוד עבורו בניקיון כפיים".