מעל 1,500 ציטוטי ערוץ 7 בויקיליקס
מעל 1,500 ציטוטי ערוץ 7 בויקיליקסReuters

מאגר המסמכים הסודיים "ויקיליקס" (WikiLeaks) מזכיר או מצטט כתבות מאתר ערוץ 7 בשפה האנגלית יותר מ-1,500 פעמים.

עיון בחומר הרב הוא משימה מרתיעה, כמובן, אבל הוא גם מספק מבט מרתק על ההיסטוריה של מדינת ישראל בשנים האחרונות ומה בעצם חשוב בקרב קובעי המדיניות של הזרים כלפינו.

ערוץ 7 הוזכר לראשונה, כנראה, במרץ 2004, בניתוח שהוכן על המפד"ל ועל מנהיגה דאז, ח"כ זבולון אורלב. כמו רוב המסמכים, המסמך סווג ברמת סודיות נמוכה, והוכן עבור קובעי מדיניות ומשרדי ממשל אמריקניות. הנושא בזמנו היה תוכנית ההתנתקות החד-צדדית של אריאל שרון.

בניתוח נאמר כי התכנית, מאיימת על האינטרסים של קהל הבוחרים של המפד"ל - המתנחלים: "אורלב, בניגוד לרוב חברי המפד"ל, בכל זאת מתנגד לעזיבת הקואליציה אם התכנית תובא להצבעה בכנסת. בראיון שנערך לאחרונה עם תחנת טלוויזיה ימנית, ערוץ 7, אורלב אמר שהוא יתמוך בעזיבה רק ​​אם ישוכנע כי למפד"ל אין שום השפעה על החלטות הקואליציה לגבי נסיגות. אורלב ציין כי שרון לא הביא את הנושא בפני הקבינט, וגם שאין לשרון רוב בדיוק בגלל סיעת הימין [המפד"ל], וכי כל עוד זה המצב, שרון לא יביא את הנושא להצבעה בכנסת".

רוב אזכורי ערוץ 7 מקורם בחברת מודיעין אמריקנית בשם סטרטפור. ישנו מתח רב בין ויקיליקס לסטרטפור, כאשר ויקיליקס טוען שיש לו "למעלה מחמישה מיליון מיילים מסטרטפור החושפים את המבנה הפנימי של חברה המתחזת לבעלי אתר מודיעין, אבל מספקת שירותי מודיעין חסויים לתאגידים גדולים וגופים ממשלתיים, כולל המשרד לביטחון המולדת של ארה"ב, חיל הנחתים האמריקאי וסוכנות הביון ההגנה האמריקאי. המיילים מראים את רשת המלשינים של סטרטפור, מבנה התשלומים החסויים, טכניקות הלבנת תשלומים, ושיטות פסיכולוגיות".

רבים מהציטוטים מערוץ 7 קשורים לדיווחי ההתקפות הפלסטיניות על מטרות ישראליות – דיווחים שהופיעו פחות במקורות אחרים. למשל, ב -24 במרץ 2011, הוכן דו"ח שכותרתו "התקפות ישראליות-פלסטיניות מאז ה -1 בפברואר" שבו דיווחי ערוץ 7 צוטטו מספר פעמים. כך למשל מופיעה כתבה של ערוץ 7, "מרצועת עזה הנשלטת ע"י חמאס נורה בפעם השנייה טיל גראד לעבר באר שבע, לאחר שירו שבע פצצות מרגמה לעבר יישובים ישראליים ביום רביעי בבוקר".

הסיכום מזכיר את התגובות הישראליות, אם בכלל, לכל התקפה. סטרטפור גם הדגיש עבור קוראיו בממשלת ארה"ב את ההתלהבות היהודית להר הבית.

הכתבה הבאה הובאה מיום שחרור ירושלים, 2 ביוני 2011, "מאות יהודים דתיים ושמחים מכל הזרמים הנציחו את יום השנה ה-44 לכניסתם הראשונה אי-פעם של חיילים ישראלים להר הבית – והנהיגו שם, בפעם הראשונה, ברכת כהנים. המשתתפים טבלו במקווה לפני הגעתם ונקטו אמצעי זהירות אחרים הנדרשים על פי ההלכה והורשו להיכנס להר הבית בקבוצות של 30-40".

בחודש יוני 2011, סטרטפור הכין ניתוח ללקוחותיו החשובים - "סקירת פרשנויות מגורמים ימניים והתנחלותיים, 1-15 ביוני 2011". ראש הממשלה נתניהו בדיוק אז הצהיר בפני הקונגרס את מחויבותו להקמת מדינה פלסטינית, וסטרטפור הביא מאמר מערוץ 7 בנושא, "הגאולה הזאת שלנו באה לא בנסים, וגם לא לגמרי בצורה טבעית. זהו תהליך אלוקי שבהחלט כבר קורה, ובטוח שהוא יגיע לייעודו.

אבל הוא יתממש רק מתוך מאמצינו ומעשינו; אם לא נפעל, יהיו סיבוכים ומכשולים. יהי רצון שנקיים את החלק שלנו עם החכמה, הכוח, והאומץ שיש לנו, כדי שהגאולה הסופית תבוא לירושלים ולכל ישראל, במהרה בימינו".

שנה קודם לכן, כחלק מסקירה דומה של "פרשנות ימנית והתנחלותי" באוגוסט 2010, ערוץ 7 צוטט פעמיים. הראשון הביע דאגה מהעוול שנעשה ליהונתן פולארד, "אם אי פעם היה צורך בהוכחה נוספת לעוול חסר-הפרופורציה של מאסר העולם שנקצב ליהונתן פולארד, עכשיו, 25 שנים מאוחר יותר, המקרה הבא מדגיש את האבסורד הזה במלוא עוצמתו: 10 מרגלים רוסים נתפסו לאחרונה בארצות הברית - וכולם שוחררו במסגרת עסקה בין שתי מדינות".

הציטוט השני מערוץ 7 באותו יום האיץ ביהודים מחו"ל להציג את עמדת ישראל בצורה יותר בטוחה וצודקת, "אם אנחנו ביישנים מדי מכדי להציג את צדקת דרכנו, אין לתמוה על כך שמתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל מצליחה. הפלסטינים טוענים כי אנחנו קולוניאליסטים שפלשו לאדמתם ופינו אותם בכוח, בזמן שאנחנו מניפים רק את דגל 'צרכי הביטחון שלנו'... המשורר נתן אלתרמן שם לב לכך כבר לפני 40 שנה. בשירו האחרון, שנכתב על ערש דווי, הוא הזהיר מפני אובדן תחושת הצדק. שום אויב לא יוכל לנצח אותנו, הוא כתב, אך אנו עשויים להפיל את עצמנו אם נאבד את אמונתנו בצדקת דרכנו".

ויקיליקס נוסד על ידי ג'וליאן אסאנג' בשנת 2006. הוא הסביר שהארגון "מתמחה בניתוח ופרסום מערכי נתונים גדולים של חומרים רשמיים מצונזרים או מוגבלים שנוגעים למלחמה, ריגול ושחיתות".

עד כה הארגון פרסם מעל 10 מיליון מסמכים וניתוחים. מאז יוני 2012, אסאנג' מוצא מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון בפני צווים אמריקאים ואחרים למעצרו; אם הוא יעזוב את המקום לרגע, הוא צפוי להסגרה מיידית.