הרב ד"ר בני לאו
הרב ד"ר בני לאומאיר סלע

הרב ד"ר בני לאו, רב קהילת הרמב"ן בירושלים וראש מיזם התנ''ך 929 ינאם במוצאי שבת בעצרת לזכר יצחק רבין ז''ל שתיערך בכיכר רבין.

העצרת מאורגנת השנה על ידי המחנה הציוני, וינאמו בה גם המשורר ארז ביטון, האלוף במילואים נעם תיבון ומיכל פרומן, כלתו של הרב מנחם פרומן ז"ל.

הרב לאו הסביר הבוקר (שישי) בראיון לגלי צה''ל מדוע יקח חלק בעצרת. "אני מרגיש הכרח לא כדי להיות נציג של מגזר או של כיפה, אלא כדי לקוות שאנחנו יכולים לייצר משהו של שפה אחרת. מאוד מטרידה אותי השפה... אנחנו חברה מגוונת, שיש לה אמונות שונות ודעות שונות. מותר לנו פעם בשנה להגיע לכיכר ששם ניסו לחסל את המדינה, רצחו ראש ממשלה".

''אנחנו צריכים להתייצב שם כדי להגיד דבר אחד: זה הבית שלנו ואנחנו נלחמים על הבית ולא ניתן לכל מיני פלגנים ושונאים וכל מיני אלימים שמבקשים להשתיק ולמדר, לא ניתן להם להרוס את הבית האחד הזה", מדגיש הרב לאו.

לשאלת המראיין קובי אריאלי כיצד ישתתף הרב לאו בעצרת פוליטית, השיב הרב כי ''במוצאי שבת יש יום זיכרון לקהילה של אבא שלי, קהילת פיוטרקוב, עכשיו נספור 74 שנים. ארבע רכבות בארבעה ימים חיסלו קהילה של כ-20 עד 24 אלף איש.

"אם היית בודק את המבנה הפוליטי של קהילת פיוטרקוב לפני המלחמה, היית רואה את הפנים של החברה הישראלית היום - היה שם את הבונד, הסוצילאיסטים, המזרחי, האגודאים, והם התקוטטו ורבו וארבע רכבות לטרבליניקה סיימו את הסיפור של הקהילה הזאת''.

הרב לאו הבהיר כי הוא לא מזוהה פוליטית עם המחנה הציוני אך יש להצדיע ליצחק הרצוג שהחליט לקיים את העצרת ברגע האחרון. "המדינה הזאת היא ההזדמנות האחת שלנו וכשאנחנו באים לעצרת במוצאי שבת אנחנו באים להגיד שבאנו לשמור על הבית. אני לא מהמחנה הציוני. בוז'י הרצוג ראה שהעצרת מקרטעת והוא קפץ ואמר שתהיה עצרת. אני מצדיע לו על כך''.

הרב מצפה לראות בעצרת גם את אנשי המחנה הלאומי והחרדים. ''כולם צריכים להיות שם. אני מאמין שנפתלי בנט ואיילת שקד צריכים להיות שם יחד עם אנשי אגודת ישראל. הכמיהה שלי היא שאנשי קדומים ואלקנה, עפרה ובית אל יצאו מהבית עם הילדים שלהם כדי לעמוד ליד החולצות הכחולות... כדי להגיד 'כן אנחנו משרתים יחד, נאבקים יחד וחיים ביחד'. זו עצרת שבאה להגיד 'אנחנו חיים ביחד'.

''עצרת, כשמה כן היא - באה לעצור לרגע ולהגיד שזה הבית המשותף שלנו ועליו נאבק. אנחנו נאבק נגד השנאה ונגד המסיתים, אנחנו נאבק בעיקר בעד ההסתכלות מסביב וההכרה של השונה. ככה בונים בית''.