הפגנה באונ' העברית. למצולמים אין קשר לידיעה
הפגנה באונ' העברית. למצולמים אין קשר לידיעהMatanya Tausig / Flash90.

במסגרת התכנית לחקר סכסוכים באוניברסיטה העברית ישנו קורס אקדמי לסטודנטים יהודים וערבים העוסק בדיאלוג בין שתי האוכלוסיות המסוכסכות.

הבעיה היא שהסטודנטים הערבים כלל לא מעוניים בדיאלוג עם היהודים ולכן אף אחד מהם לא נרשם לקורס.

בשנה שעברה הגיעו לכיתה 22 סטודנטים יהודים ואף לא ערבי אחד. המרצה ד"ר מיה כהנוב נאלצה להזמין בעצמה סטודנטים ערבים ורק כך הצליחה להגיע למצב שבו שליש מהסטודנטים בכיתה היו ערבים.

"פעם היה רצון להיפגש, אבל היום למרבית הערבים הישראלים כבר אין מוטיבציה לבוא לדיאלוג", מסבירה ד"ר כהנוב בראיון לעיתון "ידיעות ירושלים". לדבריה "לסטודנטים הערבים נמאס להיות הערבי הטוב והנחמד כשהם רואים איזה סבל נגרם לעם שלהם".

"הגעתי למסקנה שצריך לעבוד עם היהודים בנפרד - אני קוראת לזה 'דיאלוג פנימי'. המצב היה יכול להיות פשוט יותר ברגע שאתה מזמין אותם לייצר משהו משותף יחד אבל במבחן התוצאה הם לא באים ואני התעייפתי. הרמתי ידיים. צריך לעבור הלאה ולהמשיך לחפש את הדיאלוג'', היא מוסיפה.

לדברי ד"ר כהנוב, גל הטרור בירושלים יצר מרחק והימנעות ממפגשים משותפים בין שתי האוכלוסיות. "בכל נושא שלא יהיה יש התפצלות. הפלסטינים מדברים בטון פוליטי יותר ואת היהודים הישראלים מעניינת הרמה הבין-אישית, כלומר להתיידד ולהתקרב ולשבור סטריאוטיפים.

''את הערבים פחות מעניינת הידידות - הם רוצים שינוי של המצב הקיים ויותר זכויות. השיח שונה מאוד. הערבים כבר לא משתמשים במונח 'דו קיום' אלא ב'חיים משותפים'. אותם מעניין סיום הכיבוש וחיים בכבוד", מדגישה המרצה.