יעברו לימי חול? משחקי הליגה
יעברו לימי חול? משחקי הליגהצילום: פלאש 90

האם אנחנו מתקרבים ליום בו משחקי כדורגל בשבת ייאסרו? שופטי בג"ץ, הנדל, סולברג וברון, הוציאו לקראת סוף השבוע שעבר צו על תנאי ליועץ המשפטי לממשלה ולשרת הספורט להסדיר לאלתר את נושא אי העסקת כדורגלנים שומרי שבת ומסורת בשבת ולדווח בתוך 90 יום על כך לבית המשפט.

הצו הוצא לבקשת נציגי הקליניקות המשפטיות של המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט". ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד העותרים, עו"ד משה יפה.

בראשית הדברים מזכיר עו"ד יפה כי "העתירה הוגשה על ידי עו"ד אורי פז ואנחנו הצטרפנו לבקשה", וכשנשאל אם הוא מאמין שאכן תביא העתירה לביטול המשחקים בשבת, השיב ואמר: "אני לא יודע אם יפסיקו את המשחקים בשבת, אבל השאיפה שלנו היא שמי שרוצה לשמור על דתו ולשחק באופן מקצועני יוכל לעשות זאת, ומי שרוצה מסיבות סוציאליות שלא לשחק בשבת יוכל גם הוא לעשות זאת".

ברוח זו ממשיך ומדגיש עו"ד יפה: "הסוגיה היא לא רק דתית אלא סוציאלית, לא רק כלפי אותם שחקני כדורגל. יש מנקים, שוטרים, נהגים ועוד, כאלה שיש להם זכויות סוציאליות שלא לעבוד בשבת ולכן דרוש פתרון רוחבי".

להערכתו של יפה אין הבדל של ממש בין משחקי הכדורגל למשחקי הכדורסל וכשם שבכדורסל המשחקים מתנהלים בימי חול כך יוכלו גם משחקי הכדורגל להתנהל. עוד הוא מוסיף ומזכיר כי גם ליגת האלופות האירופית משחקת בימי שלישי ורביעי, ואם הליגה הנחשבת לחשובה בעולם בעיני רבים יכולה לשחק בימות החול ניתן לעשות זאת גם בישראל.

מעבר לכך, "לא יתכן שמדינה יהודית ודמוקרטית אדם לא יוכל לשחק ולהיות ספורטאי מקצועי רק בשל דתו, ולא יתכן שחוק סוציאלי מובהק לטובת העובד יופר רק בשל הטענה שזה מסובך. זה לא מתקבל על הדעת".

בעבר ניסתה השרה רגב למצוא פתרון לא יהיו שותפים הגורמים הרלוונטיים, אולם נראה שדבר לא התקדם מאז. "לפני כמעט שנה היה דיון שבו אמרה המדינה ש'עובדים על זה', ו'תנו לנו עוד קצת'. בית המשפט דרש זמנים, ומצאנו עצמנו שנה אחר כך באותו מצב. המדינה אומרת ש'זה מטופל' ו'מתישהו יימצא פתרון'. לזכותה של המדינה ייאמר שמסקנת ביניים ניתנה, אבל המסקנה הזו לא מספקת, יש צורך בלו"ז מוגדר שיקבע איך תפעל הוועדה, באיזה לוח זמנים ומתי יהיו מסקנות. לא מספיק להגיד שיש פתרון".

בדבריו שב ואומר עו"ד יפה כי אינו רואה בעיה משמעותית בהעתקת מועדי המשחקים מימי השבת. הוא מזכיר כי בהתניידות נכונה המותאמת לשעון הקיץ והחורף ניתן להביא לשינויים של שעות אחדות ובכך לפתור את הבעיה – משחקים בימי שישי או במוצאי שבת, והראיה לכך היא שמשחקים רבים אכן אינם משוחקים בשבתות אלא בימות החול, כלומר שהדבר אפשרי. להערכתו מאחורי ההתנגדות להעברת המשחקים אין רצון להתנגח עם הדת ושומריה אלא רק ענייני נוחות והרגל.

"זו סוגיה של שוויון וסוציאליות. מי שחושב שמדובר בכפייה דתית מפספס את הנקודה", אומר יפה ומציין הסכמה והזדהות של חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית עם טענתו של ספורטאי מצטיין מתחום הקלעות שלא יכול היה להתחרות באליפות הארץ כי זו התקיימה בשבת. ההזדהות הזו, כך נראה, מעודדת את יפה ושאר העותרים ככזו המעידה על נכונות להבין את הצורך במענה רוחבי שיתן תשובה סוציאלית מתבקשת לא רק לספורטאים אלא גם לכל עובדי המעטפת סביב משחקי ותחרויות הספורט בשבת.

ומה על משפטי מפתח בהוויה הישראלית כמו 'משחקים משבת לשבת' או שורות משירים כמו 'עוד שבת של כדורגל'? יפה מקווה שזו תהיה הבעיה האחרונה שתישאר בסוגיה הזו. לדבריו, עם הבעיה הזו יהיה קל הרבה יותר להתמודד.