מתחייב. מרגי
מתחייב. מרגיצילום: פלאש 90

יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), פנה היום (שני) לשר הביטחון אביגדור ליברמן בבקשה לתקן את 'הוראת הפיקוד העליון- משטר ומשמעת' בנושא גידול הזקן.

במהלך מושב הקיץ של הכנסת עסק ח"כ מרגי בסוגיית גידול הזקנים בצה"ל. לדיון שערך בנושא בוועדת החינוך של הכנסת בחר צה"ל שלא לשלוח נציג.

לאחר חודשיים נשלחה למרגי תשובה מלשכת רמח"ט תומכ"א. ורמ"ד קשרי ממשל בלשכת הרמטכ"ל. מרגי שיגר בתגובה מכתב חריף לשר הביטחון וטען: "תשובת הצבא אינה מתכתבת עם המציאות".

"הפקודה שהפכה בשנה אחרונה לאחת הסוגיות מעסיקות את לשכות חברי הכנסת החרדים. הפניות הרבות המגיעות ללשכות חברי הכנסת הפכו למטרד של ממש" אומר ח"כ יעקב מרגי

במכתב ששיגר לשר הביטחון כותב ח"כ מרגי: "במהלך השנה האחרונה חברי הכנסת החרדים עסקו בטיפול מערכתי בבעיה אותה יצר הצבא, לצד טיפול פרטני של חיילים שפנו לחברי כנסת. מדובר בחיילים דתיים חרדים שהגיעו לבקו"ם עם זקן מלא ותקני ולצערנו חיובו להתגלח".

"התשובות שהנפיק משרד הביטחון והוקראו מעל דוכן הכנסת היו ברוח: 'לא יהיה מצב שבו חייל בצבא ההגנה לישראל שומר תורה ומצוות יגולח'. רוח הדברים אינה עולה בקנה אחד עם מבחן המציאות", הוסיף.

"חיילים חרדים ודתיים לאומיים מצאו עצמם נשפטים בגין סירוב פקודה. חלקם ריצו עונשי מאסר בגין סירוב פקודה, וחלקם גלחו את זקנם. משיחות שקיימתי עם גורמים פיקודיים שונים בצה"ל חלקם טענו בפני שמדובר ב'פקודה מטופשת' אחרים הגדירו זאת כ'שיגעון'. בפיקוד העליון טרם נפלה ההחלטה לשנות את הפקודה", טען מרגי.

"אני פונה ומבקש ממך לשנות את המצב הבלתי הגיוני בו חייל מגיש בקשה לגידול זקן והיא עוברת שרשרת של מפקדים, המלצת רב צבאי, מפקד יחידה וקצין שלישות פיקודי. פניות רבות אשר זכו לקבל את המלצת הרב הצבאי ומפקד היחידה המעיד על החייל שמדובר בחייל דתי חרדי, נתקלו בסירוב אצל קצין השלישות הפיקודי קצין בדרגת אל"מ שלא מכיר את החייל ואין לו את הכלים להכריע האם החייל אכן זכאי לפטור כיוון שהוא לא מכיר אותו", הוסיף.

את מכתבו חותם מרגי בפני לשר הביטחון: "בקשתי ממך כי תורה לתקן את הוראת הפיקוד העליון – משטר ומשמעת בנושא גידול הזקן. בתיקון ייכתב שבהתאם לאישור הרב הפיקודי יאושר לחייל גידול הזקן. המשמעות ברורה: החזרת הסמכות לידי הרב הפיקודי. אדגיש, הרב הפיקודי הוא קצין בדרגת סא"ל אשר שותף לקבלת החלטות פיקודיות וניתן לסמוך על שיקול דעתו לא פחות מקצין השלישות. תיקון הפקודה לטעמי יעשה סדר, יסיר את הלחץ מעל חברי הכנסת ולשכת ראש אכ"א ויפחית את הכעס הקיים כיום במגזר החרדי והדתי לאומי בעניין".

בעקבות שליחת המכתב אמר מרגי: "התחייבתי לפעול לשינוי הפקודה במהלך מושב החורף באם בקשתי לא תענה אני אשתמש בכלים הפרלמנטריים לשנות את רוע הגזרה".