נשות הכותל. למצולמות אין קשר לידיעה
נשות הכותל. למצולמות אין קשר לידיעהצילום: פלאש 90

יו"ר ארגון ''נשות הכותל'', ענת הופמן, פנתה היום (שני) במכתב לרב הכותל שמואל רבינוביץ', שבו היא מבקשת ממנו להקדים ולהיערך לחג החנוכה ולהציב חנוכייה בעזרת הנשים שברחבת הכותל, על מנת לאפשר קיום טקס הדלקת נרות חנוכה לנשים.

הופמן מסתמכת על הנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, מהשנה שעברה, שקבעה כי יש למנוע הדרה ואפליית נשים בטקס הדלקת הנרות המתקיים בכותל.

במכתב ששיגרה אז עו"ד זילבר לרב הכותל, היא כתבה כי "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אך מחמת היותן נשים הינה הפליה פסולה". עוד כתבה זילבר: "תופעת הדרת נשים במרחב הציבורי היא תופעה חמורה ופסולה הסותרת את עקרון השוויון... ועל כלל רשויות השלטון לפעול למיגורה של תופעה נפסדת זו".

לדברי יו"ר ''נשות הכותל'', למרות ההנחיה של המשנה ליועמ"ש נשים לא שותפו באופן ראוי בטקס הדלקת הנרות שהתקיים בשנה שעברה. רק פעם אחת, בנר הרביעי של חנוכה, נכחו שתי נשים – השרה גילה גמליאל וח"כ ציפי לבני – בטקס צדדי שהתקיים על מרפסת ישיבת האידרא. אולם, לא ניתן להן להדליק את הנרות או לומר את הברכה.

"לטעמנו", כתבה הופמן לרב רבינוביץ', ''יש להציב חנוכייה גדולה ולקיים בעזרת הנשים טקס מקביל לטקס המתקיים בעזרת הגברים, או לחלופין להעמיד ברחבה הציבורית העליונה חנוכייה נגישה גדולה ומכבדת, שתאפשר לנשים לקיים את הטקס. נדגיש כי לא נשלים השנה עם הצבת חנוכייה גדולה וקיום טקס משמעותי רק בעזרת הגברים, מבלי לקיים טקס ראוי ומכובד בשיתוף נשים".

בסיום מכתבה הדגישה, "נבקשך לתקן את המעוות ולאפשר השנה לנשים להדליק, לברך, לשאת דברים ולעמוד באור הזרקורים בדיוק כפי שניתן לגברים. בחנוכה מציינות נשות הכותל 28 שנים למאבק לשוויון בכותל המערבי. אנו תובעות לאפשר לנשים יהודיות ביטוי מלא וגמור של כל פרקטיקה יהודית".