איילת שקד
איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את החוק להקטנת חובות של קנסות שהובילה שרת המשפטים איילת שקד. החוק קובע שהמדינה תצא להפחתת תוספות הפיגור על חובות במרכז לגביית קנסות.

בתזכיר נקבעה הנחה של לא פחות מ- 40% מגובה החוב העדכני (בלי פגיעה בקרן החוב). משך המבצע: 120 יום, מ- 15.11.16. הפעם האחרונה שנעשה מבצע דומה היה בשנת 2001.

בדברי ההסבר לתזכיר החוק צוין כי מבצעי גביה שנעשו ברשות האכיפה והגביה מעת הקמתה הראו, כי כאשר תוספות וריביות שהתווספו על קרן החוב מופחתות, חייבים מזדרזים לסלק את חובם.

עם זאת, מטבע הדברים מבצעים כאלו אינם תכופים, שכן ככלל רצוי למעט מחריגה מהשיעורים הקבועים בחוק. לאור העובדה שחלף זמן רב מאז מבצע תשלום הקנסות הקודם, וכיום ישנם חייבים רבים אשר מבצע כאמור יוכל לתמרץ אותם לשלם את חובותיהם, מוצע כי תתבצע לתקופה קצובה הפחתה בתוספת הפיגור שהתווספה על הקנס.

כידוע, המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה פועל, בין היתר, לגביית חובות עבור משרדי הממשלה ורשויות השלטון, לרבות דוחות משטרה, קנסות בית משפט לתעבורה, וכן קנסות בית משפט בהליך פלילי.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "המבצע יאפשר לחייבים שחובם תפח מעבר לכל פרופורציה לפתוח דף חדש בחייהם. המדינה תרוויח אף היא מהמבצע. מדובר בהמשך ישיר למהלך שהובלתי במתן הפטר לחייבים בהוצאה לפועל. אמשיך לדאוג לאזרחים, תוך כדי תביעה למילוי חובותם".

לדברי מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, ממהלך שכזה יצאו נשכרים הן החייבים אשר יוכלו לשלם בתקופת תוקפה של הוראת השעה את חובותיהם תוך הפחתה בנטל תוספת הפיגור שהתווספה, והן קופת המדינה, שכן צפוי כי בתקופת תוקפה של הוראת השעה, ישולמו חובות שלא שולמו עד כה ושמאמצי הגבייה לגביהם לא נשאו פרי.