ועדת הפנים על מתווה הכותל

יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם קורא לראש הממשלה לבטל את מתווה הכותל ולחזור לסידורי התפילה שהיו נהוגים עד היום.

"זה ינמיך את הלהבות ויוריד את המחלוקת. העלאת הנושא הוא הפוטנציאל הנפיץ. ואם יהודים אמריקאים יעלבו, זה בסדר", אמר אמסלם בתום סיור ועדת הפנים בכותל המערבי, ודיון על הסדרי התפילה בכותל.

הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל, ציין במהלך הדיון: "בשבוע שעבר בראש חודש הנחיתי את הסדרנים לא להמשיך במאבק. למרות שגברים נכנסו לעזרת נשים. מצער מאד".

ח"כ אורן חזן (ליכוד) הצטרף לעמדתו של רב הכותל: "שלושה יח"צנים מנסים לנכס לעצמם יהדות חדשה. אי אפשר אחרי אלפי שנים להמציא משהו מחדש. להתאים את היהדות לעולם המודרני זה תחילת הסוף. יש 70 פנים לתורה אבל לא להמציא אותה מחדש".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) תקפה את העמדה שהציג רב הכותל: "צר לי שגם רב הכותל מתייחס לזה כאל פרובוקציה ולא מבינים שמדובר במשבר אמיתי. היהדות היא ההיסטוריה והתרבות ומה שמחבר את כולנו. נשים לא מצליחות למצוא את עצמן בכותל– לעטות טלית ולהניח תפילין. אתם לא מספקים ספרי תורה באופן שוויוני. אותן נשים אורתודוקסיות שרוצות לקרוא בתורה, גם הרחבה השוויונית לא תפתור עבורן את הסוגיה".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) טען כי אין לפתוח את המתווה שסוכם עליו: "תפקידנו לא להמציא פשרה מחדש. כבר נשברו על זה קולמוסים. תפקיד הוועדה לפעול ליישם את הסכם המתווה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) תקפה את הטענות לפיהן הסטטוס קוו בכותל מייצג את היהדות האמתית: "מדברים על שרשרת הדורות. מאיפה שואבים לגיטימציה שרק הדרך שלכם היא הדרך הנכונה להיות יהודי? יש שמשתייכים לקהילה שקיימת עשרות רבות של שנים בצורה לא פחות לגיטימית משלך. המדינה העניקה מונופול לזרם צר ביהדות. הם מחליטים מה נחשב יהודי".

ח"כ יואב בן צור (ש"ס) השיב לטענות ואמר: "הפרובוקציות שאתם מנסים ליצור, אם הן היו קשורות לבתי תפילה אחרים לא הייתם עושים זאת. אני לא יודע כמה מעניין אותם הנושא הדתי. רוצים לשנות סדרי בראשית. אף אחד לא יוכל לעקור מסורת ולא לפגוע ברגשות מתפללים".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) קרא לממשלה ליישם את החלטותיה: "נקודת ההתחלה היא המתווה עליו החליטה הממשלה. כולם הסכימו. יש מתווה. מי קיבל רגליים קרות? הממשלה".

ח"כ בני בגין (ליכוד) הצטרף לקריאה, אך ציין כי יתכן שיהיה צורך לשנות מעט את המתווה: "לוי אשכול נהג לומר שכל אחד רוצה פשרה כדרכו. אני לא חושב שיימצא בעתיד הנראה לעין פתרון אחר זולת המתווה שהביא מי שהיה מזכיר הממשלה. הוא היה מקובל זמן קצר ואחר כך שוב התגלעה המחלוקת. אין מנוס מיישום המתווה. אולי בשפצור מסוים".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) זעם על העלאת הנושא לדיון עם מי שכלל אינם מקבלים את קדושת הכותל: "ח"כ יעל פארן אמרה את האמת – שלא מדובר בכותל. בא יו"ר ועדה לסיור בכותל והולך רחמנא ליצלן להתפלל וזה לא בסדר. חוצפה שהיו"ר אומר תהילים. אם היה מדובר בתומכי ישראל, ניחא, אבל מדובר פה בכנופיות שהולכות להלשין לגולדסטון. אלה אותם אנשים. לבי שותת דם. יושבים פה אנשים שמסיתים נגד היהדות החרדית ומעסיקים את המשטרה במלחמה על הסרת מחיצות".

גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, דחה את הטענות על הפרת חוק: "אין קבוצה שמקיימת מאבק ציבורי, שמקפידה על החוק כמונו. התקנות נגזרו מחוק המקומות הקדושים, האומר שמובטחת לי גישה אל המקומות הקדושים כדי לקיים פולחן. הסדרנים לא אמרו לנו לא להיכנס לרחבה. רב הכותל והמשטרה לא רצו לייצר תמונה שסדרנים ושוטרים חוסמים כניסה לש מנהיגי העולם היהודי לכותל".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, דרש להיצמד למתווה שהוסכם, למרות שלטענתו הוא מפלה אותם לרעה: "אני פונה לרב הכותל. במהלך 3.5 שנות מו"מ הגנת בחירוף נפש על תפיסתך והשבעת אותנו מרורים. הבנו שלמען שלום ירושלים אנו מקבלים עלינו את עיקרון 'נפרד אבל שווה'. זה לא שוויוני אבל קיבלנו על עצמנו לקבל את המקום הפחות נחשב. הפסדנו הרבה יותר מאשר הרווחנו. ויתרנו על אחיזה בכותל שכולנו מכירים ואל יקל הדבר בעיניך".

דיון סוער בועדת הפנים