נאום הניצחון של נשיא ארה"ב

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ כבש ביום הבחירות מדינות רבות והשיג למעלה מ-270 אלקטורים שהכתירו אותו לנשיא ה-45 של ארצות הברית.

בנאום הניצחון שנשא במטה הבחירות בניו יורק סיפר טראמפ על שיחת הטלפון מהמפסידה בבחירות הילארי קלינטון. ''קיבלתי שיחה משרת החוץ לשעבר קלינטון. היא בירכה אותנו על הניצחון, בירכתי אותה ואת משפחתה על הקמפיין הקשה. היא נאבקה קשה. הילארי עבדה במשך תקופה ארוכה מאוד וקשה מאוד, ואנחנו חייבים לה תודה על שירותה למדינה".

טראמפ אמר כי "כעת אמריקה צריכה לאחות את פצעי הפילוג. לכל הדמוקרטים, הרפובליקנים ברחבי המדינה – הגיע הזמן להתאחד כעם אחד. אני מתחייב בפני כל אזרחינו, שאהיה הנשיא של כולם. זה חשוב לי. אמריקנים מכל הגזעים, הדתות, הרקע, שרוצים שהממשלה תשרת את האזרחים – וכך היא תעשה".

טראמפ הציג כמה מהתוכניות שנמצאות על סדר יומו. "ניתן עבודה למיליונים מאנשינו, נדאג לוותיקי הצבא, הזמן שהעברתי איתם בקמפיין היה משעותיי היפות ביותר. נפתח בפרויקט לצמיחה לאומית ונחדש את החלום האמריקני".

"נסתדר עם כל המדינות שמוכנות להסתדר איתנו", הבטיח. ''אף חלום אינו גדול מדי. שום דבר שאנחנו רוצים לעתיד שלנו אינו מחוץ לטווח ההשגה. אמריקה לא תתפשר על דבר מלבד הטוב ביותר. נחלום שוב על דברים יפים ומוצלחים עבור מדינתנו. אנחנו נחפש מכנה משותף, לא עוינות".

טראמפ וסגנו המיועד מייק פנס
טראמפ וסגנו המיועד מייק פנסצילום: רויטרס

נכון לשעה זו, המפסידה בבחירות הילארי קלינטון לא צפויה לשאת נאום הפסד. מנהל הקמפיין שלה נאם בפני תומכיה ואמר כי "צריך לחכות ולספור את הקולות. אנחנו גאים בכם וגאים בקלינטון ועבודתה לא הסתיימה".

יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, הרפובליקני הנבחר הבכיר ביותר ממתנגדיו של טראמפ, שוחח עם דונלד טראמפ ועם סגנו המיועד מייק פנס, ובירך את השניים על "הלילה הגדול" שלהם. על פי הדיווחים בכלי התקשורת האמריקניים, היו להם "שיחות טובות מאוד".

שרת ההגנה של גרמניה אורסולה פון דר ליין אמרה כי ההתפתחויות האחרונות בבחירות לנשיאות ארצות הברית, לפיהן המועמד הדמוקרטי דונלד טראמפ צפוי לנצח, הן "הלם ענק".

מנהיגת "החזית הלאומית", מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, מרין לה פן, בירכה את טראמפ. בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, כתבה: "ברכות לנשיא החדש של ארצות הברית דונלד טראמפ ולעם האמריקני החופשי!".

אלפים מתומכיה של הילרי קלינטון החלו להתאסף מחוץ לאולם ג'ביטס בעל תקרת הזכוכית שבמרכז מנהטן, שם תכננה המועמדת הדמוקרטית לשאת את נאום הניצחון שלה בבחירות לנשיאות. אלפים שהגיעו עם אופטימיות גדולה וסיימו את הלילה עם דמעות בעיניים.

שווקי העולם הגיבו בטלטלה להצלחתו של דונלד טראמפ בבחירות. בוול סטריט מצביעים החוזים העתידיים על נפילה חדה. כמו כן, ברוב בורסות אסיה מתנהל המסחר בירידות שערים לאחר שנמחקו העליות שנרשמו בתחילת המסחר. הדולר צנח מול הין ב-3% ונסחר סביב שער של 102 ין לדולר.

שידור חי: רשת NBC