"אנשים חששו להזדהות איתו בגלוי, אבל תמכו בו מאחורי הפרגוד". טראמפ וסגנו פנס
"אנשים חששו להזדהות איתו בגלוי, אבל תמכו בו מאחורי הפרגוד". טראמפ וסגנו פנסצילום: Jonathan Ernst, רויטרס

פרופ' זכי שלום, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ומרצה במכללה האקדמית אשקלון אומר לערוץ 7 כי צהלות השמחה שנשמעות מירושלים על בחירתו של דונלד טראמפ - מוקדמות מדי.

"אנחנו רואים את הגישה של טראמפ כלפי רוסיה. כמו איש עסקים הוא הולך על הגישה של WIN- WIN. יש סך כולל, בוא נשב ביחד ונראה איך מגיעים למצב שכולם מרוויחים ממנו".

"לכן", הוא מוסיף, "בדיאלוג עם רוסיה הוא ינסה להגיע להבנה בנושאי אוקראיניה, סוריה איראן ונאט"ו וגם הנושא שלנו יהיה בפנים. נכון שההתבטאויות שלו היו אוהדות כלפי ישראל ושיהיו בקבינט שלו אוהדי ישראל כמו בולטון וג'וליאני. הוא גם הציב סימן שאלה על התפיסה של מדינה פלסטינית, אבל יחד עם זאת - מכיון שהגישה שלו תהיה להגיע להבנות עם רוסיה והמעצמות - יכול להיות שבמסגרת ההבנות האלה לא כל מה שתואם את האינטרס האמריקני, יהיה תואם את האינטרס הישראלי".

פרופ' שלום טוען כי כבר בנאום הניצחון ראינו טראמפ קצת שונה, "אנשים אומרים הרבה דברים במערכת הבחירות אבל כשאתה יושב על הכסא ובאים אליך ראשי זרועות הביטחון, אתה מבין את האילוצים והשיקולים שלך יותר פרגמטיים.

נאום הניצחון של נשיא ארה"ב

"אחרי כל מה שהוא עבר במערכת הבחירות והבוץ ששפכו עליו, הוא הדהים אותי במתינות והזחיחות שלו בנאום הניצחון. לא שמענו דיבורים על נקמה - הוא דיבר על אחדות. כשהעול נוחת לך על הכתפיים, אתה פועל אחרת. כמו איש עסקים מוצלח, הוא יודע למקסם את הרווחים בכל מצב וזה מחייב אותו לגישה פרגמטית ושקולה".

לשאלה על כישלון הסקרים עונה שלום כי "אין ספק שטראמפ ניחן בכישרון להבין את העצבים הרגישים ביותר של החברה האמריקנית".

"הם הרגישו שהמדינה שלהם נחטפת והוא ניסה להבין מה מעסיק את האדם הפשוט במונטנה וארקנסו. אותו אותם שמתעניין בעבודה, בילדים, בחינוך, בביטוח הבריאות ובביטחון האישי. אנשים הרגישו שארה"ב מאבדת את כוח ההתרעה שלה ומושפלת. היתה כאן הצבעת אי אמון באובמה ובדרכו וכמובן צריך להוסיף כאן את ההתנהלות המוסרית והאופי של הילארי קלינטון, והעננה הכבדה שריחפה עליה".

"הסוקרים אולי ביטאו את משאלת ליבם, למה שהם רוצים שיקרה, אבל הם לא הצליחו לחדור לנפש של האיש הפשוט שנמצא במקומות מרוחקים כמו אוהיו ומישיגן. אני גם שמעתי הרבה אמריקנים שאמרו לי שהם מתביישים להגיד שהם תומכים בטראמפ - כי זה לא פוליטקלי קורקט. אנשים פשוט שיקרו לסוקרים", מסכם פרופ' זכי שלום.