שרת המשפטים איילת שקד השיבה היום (רביעי) במליאת הכנסת להצעת חוק יסוד של ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) המבקשת להכיר במיעוט הערבי כמיעוט לאומי.

"הצעת החוק מבקשת לחדש בישראל מבנה חוקתי שבו לאזרחי ישראל הערבים תינתן זכות וטו כקולקטיב לאומי ביחס להחלטות מוסדות המדינה", אמרה השרה שקד בפתח דבריה.

"לא בכדי, גם בפסקת ההגבלה האופיינית לחוקי היסוד הקיימים מבקשים מציעי הצעת החוק הזו להכניס שינוי דרמטי. בעוד שבחוק יסוד כבוד האדם וחירותו כתב המחוקק שחוקים הפוגעים בזכויות לצורך תכלית ראויה צריכים להלום את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, בהצעה הנוכחית פסקת ההגבלה מדברת על מדינה דמוקרטית ומשמיטה באופן בוטה את זהותה של ישראל כמדינה יהודית".

השרה שקד פנתה לחברי הכנסת הערבים "בן גוריון היה מתהפך בקברו. חבריי מציעי הצעת החוק: התבלבלתם. לא יקום ולא יהיה. במישור ההגדרה העצמית הלאומית מדינת ישראל היא מדינתו האחת והיחידה של העם היהודי.

"זכויות לאומיות ערביות יש בקרב מדינות ערב שכנותינו", הדגישה שקד. ''מי שמעוניין לממש זכות לאומית ערבית, מוזמן לעבור אליהן. אני רק לא מבטיחה שימשיך להתפנק בתנאים שהוא מקבל בווילה שלנו''.

יוזם הצעת החוק ח"כ זחאלקה השיב לדברי השרה שקד ואמר "לא חשבתי ששרת המשפטים תציע לי לעזוב את הארץ. כאילו שהיא האדון ואנחנו העבדים שלה. אנחנו אזרחים ונאבק על אזרחות מלאה ועל הזכויות המלאות שלנו על אפם ועל חמתם של כל הגזענים והפשיסטים דוגמת שקד".