היעזרי ברואה חשבון
היעזרי ברואה חשבוןצילום: שאטרסטוק

בסיפור הזה אני נתקלת פעמים רבות.

זיוה (שם בדוי) פנתה אליי כדי לקבל עזרה בשיווק תיקי אופנה, ובין היתר סיפרה שאין לה מספיק רווח מהעסק. שאלתי האם יש לעסק מודל עסקי. זיוה החזירה לי מבט שמבהיר שמבחינתה אני מדברת סינית.

כמה שאלות וחישוב קצר העלו שהיא מפסידה 20 שקלים על כל תיק שנמכר ב‑80. מיותר לציין שלא ניגשנו לשיווק, כי ככל שהיא הייתה מוכרת יותר, כך ההפסדים שלה היו גדלים.

הסיפור של זיוה נפוץ ביותר בין בעלות עסקים, ולא רק אלה שמוכרות מוצרים. ראיתי דברים דומים אצל מטפלות למיניהן, ואפילו אצל בעלות מקצועות חופשיים שמנהלות משרד פרטי. איך זה קורה? בעלות עסקים רבות עושות לעצמן חישוב פשוט והגיוני אך מוטעה לחלוטין. הן מחשבות את המחיר לצרכן לעומת עלות המוצר, ואת השאר רואות כרווח.

זיוה לדוגמה, חשבה שכאשר היא קונה פריט ב‑40 שקלים ומוכרת ב‑80 שקלים יש לה קצת פחות מ‑50 אחוזי רווח, כי בכל זאת, יש גם עלויות. אבל כאשר שיקפתי לה את העלויות האמיתיות הכלולות בניהול העסק ראינו שהיא בהפסדים, ואז נדלקה הנורה. "איזה קטע", היא אמרה, "אנשים באמת שאלו אותי איך זה שהתיקים כל כך זולים".

ההוצאה הנפוצה ביותר שבעלי עסקים נוטעים לשכוח היא עלות העבודה והמשכורת של עצמם. קיימת מחשבה אווילית שהזמן של בעל העסק לא נחשב, אבל זה לא נכון! אם לא היית מנהלת עסק, היית קרוב לוודאי יוצאת לעבוד כשכירה ומרוויחה משכורת, אפילו בשכר מינימום. המשכורת הזאת היא עלות העבודה שלך בעסק. אם את לא משלמת לעצמך משכורת, אין לעסק זכות קיום כלכלית.

לכן, לכל הפחות המשכורת שלך צריכה להופיע בחישוב עלויות העסק כאחת מההוצאות. כך תוכלי לראות באמת האם העסק מרוויח או מפסיד, ולקבל החלטה מושכלת האם ברצונך לספוג את ההפסדים עד שהעסק יעלה על המסלול או לסגור. כדי להצדיק את קיומו הכלכלי, העסק צריך להניב רווח של כ‑10 אחוזים בשנה בנוסף למשכורת שאת מקבלת. מטרת העסק היא לכלכל את הבית ולא להפך.

דרך אחרת לחשב את השכר שלך היא לחשוב כמה היית משלמת לעובד שיעשה את העבודה במקומך, כולל ייצור או מתן שירות, עבודות משרד, שיווק וכו'. הסכום הזה הוא משכורתך. חישוב זה גם יגן על העסק במקרה שבאמת תצטרכי לקחת פסק זמן מסיבה כלשהי, כמו מצב חירום רפואי ח"ו. כך תדעי שבעסק יש מספיק כסף לשלם למישהו שיעשה את העבודה במקומך.

בקיצור, בעלי עסקים רבים לא מרוויחים כי הם שכחו לחשב ולשלם לעצמם משכורת. תוכלי להיעזר ברואה חשבון או ביועץ עסקי לצורך בניית מודל פיננסי. הוא יתרום רבות להבנת המצב הכספי של העסק ויאפשר לך לקבל החלטות שקולות.

פורסם ב״פנימה״

לרכישת מנוי