הטקס לזכר יצחק רבין.
הטקס לזכר יצחק רבין.פלאש 90

טקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה יצחק רבין במלאת 21 שנה להירצחו נערך (ראשון) בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים.

הטקס התקיים בנוכחות משפחת רבין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שרים וח"כים, נגידת בנק ישראל ובכירים לשעבר.

נשיא המדינה ריבלין נשא דברים בטקס האזכרה, "מאז אותו ערב מר, שאלה אחת צריכה להעסיק אותנו כעם וכחברה - כיצד נבטיח שרצח רבין היה אירוע חד פעמי. כיצד נבטיח שלעולם לא תקום יד ולא תונף המאכלת על אף אחד, יהיה זה ראש ממשלה, שר, חבר כנסת, עיתונאי או אזרח מן השורה".

"יהיו שיגידו שהזמן עושה את שלו, אך אין זה מוסיף כבוד לאוהביו של יצחק רבין ומוקירי זכרו כאשר אנחנו לא מצליחים לקיים עצרת כללית אחת לזכרו. עברו רק 21 שנה מאז הרצח, רק דור אחד, והקיטוב עדיין חריף ושמא אף מחריף והולך", הוסיף.

ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס כי "הצלקת מהירצחו של יצחק רבין תישאר לדורות ולא תימחק". נתניהו הוסיף כי "לא היה רצח נפשע יותר בעמנו כי מאז רצח גדליהו בן אחיקם...רבין חתר לשלום, אך הוא הכיר בחוסר הנכונות של חלק ניכר מהפלסטינים לעשות שלום".

"הסיפור כולו חייב להיות מסופר במלואו", הוסיף נתניהו. "כל צעיר וצעירה חייבים להכיר את פועלו של רבין, לוחם ההגנה ופלמ"ח, עלם יפה תואר, סיפור חייו של לוחם ומפקד שצמח להיות ראש הממשלה. כל ילד וילדה צריכים לדעת שרבין תמך לביסוס עצמאות ישראל, עוצמתה, התפתחותה. יצק נדבכים חשובים למה שאנחנו מכנים 'קיר הברזל שלנו'". לדברי נתניהו, רבין "חתר בכל מאודו לשלום, אך לא העלים עין מכל הסכנות סביבנו. הוא התייחס פעמים רבות לאיום של האיסלאם הקיצוני - עלינו ועל העולם החופשי כולו".

בתו של יצחק רבין, דליה רבין, נאמה בטקס ואמרה: "עם גילויי השנאה ופריעת החוק, עם הרוחות הרעות המנשבות, לא רק עלינו מוטלת האחריות להתמודד, אנחנו את מחיר חציית הקווים האדומים כבר שילמנו. לא אנחנו צריכים להקריא את הכתובת שעל הקיר, זו האחריות שלכם, אתם היושבים כאן אתם המופקדים על כך שממשלת ישראל שוב לא תודיע בתדהמה".