אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

עוד ועוד פניות מצטברות אצל חברי הכנסת הדתיים והחרדיים בעקבות הנחיות צה"ליות של חיילים הנדרשים לגלח את זקנם בהתאם להוראות החדשות.

במכתב לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, דורש יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, חבר הכנסת יעקב מרגי, לבטל את ההנחיה.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר חבר הכנסת מרגי כי מאז שעבר הנושא לטיפול אכ"א הפניות אליו רבות. בדבריו הוא מדגיש ומעיר כי מעבר לאותם הפונים אליו ולחברי הכנסת החרדיים האחרים ברור לו שאותם שבוחרים להיכנע למערכת ולהתגלח אינם פונים, והמשמעות היא שמספר החיילים הנקלעים למצוקה בעקבות ההנחיה החדשה גדול הרבה יותר.

"זו הוראה מיותרת", הוא קובע ותוהה מדוע מוצא הצבא לנכון לסרבל את הדברים ולהוביל לתקלות ולגרירת חיילים למשפט. לטעמו מקום התקלה הוא העברת הסמכות בעניין הזקנים מאנשי הדת, קרי הרבנות הצבאית, לידי פקידים באכ"א שלעיתים נוהגים בחוסר רגישות וידע.

לדבריו עד כה הגיעו אליו רק תשובות מהמערכת הצבאית עצמה בהתייחס לפניות ממוקדות שהעביר לצבא, אך דרוש פתרון כולל שימנע את שטף הפניות אליו ואל חברי הכנסת האחרים. "צריך למצוא איזון ולהעביר את כל החיילים הדתיים לטיפול הרבנות הצבאית ואת השאר לאכ"א", אומר מרגי המתווה את הצעד הראשון לפתרון מתבקש.

באשר לאותם חיילים שאינם שומרי מצוות ומבקשים שלא להתגלח הוא אומר כי "גם אותם אני מכבד, אבל זה לא צריך לעבור דרך הרב הצבאי". לטעמו הפרדת הטיפול בין המבקשים לגדל זקן מטעמי דת שיופנו לרבנות הצבאית לבין שאר החיילים שיופנו לטיפול אכ"א הוא הפתרון המעשי הנדרש.

כשנשאל מדוע אינו מפנה את השאלות והדרישות באופן ישיר לשר הביטחון אביגדור ליברמן בפגישותיהם בכנסת, משיב חבר הכנסת מרגי ואומר כי הוא "לא מאמין בשאלות בעל פה. דיבור בפרוזדור נשאר בפרוזדור. כשיש פניה מסודרת היא עוברת לגורמים המקצועיים ומקבלים תשובה מסודרת. זו דרך שהיא ארוכה אבל היא קצרה בסופו של דבר".

במכתבו לשר הביטחון כתב מרגי, "במהלך השנה האחרונה חברי הכנסת החרדים עסקו בטיפול מערכתי בבעיה אותה יצר הצבא, לצד טיפול פרטני של חיילים שפנו לחברי כנסת. מדובר בחיילים דתיים חרדים שהגיעו לבקו"ם עם זקן מלא ותקני ולצערנו חיובו להתגלח. התשובות שהנפיק משרד הביטחון והוקראו מעל דוכן הכנסת היו ברוח 'לא יהיה מצב שבו חייל בצבא ההגנה לישראל שומר תורה ומצוות יגולח'. רוח הדברים אינה עולה בקנה אחד עם מבחן המציאות. חיילים חרדים ודתיים לאומיים מצאו עצמם נשפטים בגין סירוב פקודה. חלקם ריצו עונשי מאסר בגין סירוב פקודה, וחלקם גלחו את זקנם. משיחות שקיימתי עם גורמים פיקודיים שונים בצה"ל חלקם טענו בפני שמדובר 'בפקודה מטופשת' אחרים הגדירו זאת ' כשיגעון'. בפיקוד העליון טרם נפלה ההחלטה לשנות את הפקודה".

מוסיף מרגי וכותב לליברמן: "אני פונה ומבקש ממך לשנות את המצב הבלתי הגיוני בו חייל מגיש בקשה לגידול זקן והיא עוברת שרשרת של מפקדים, המלצת רב צבאי, מפקד יחידה וקצין שלישות פיקודי. פניות רבות אשר זכו לקבל את המלצת הרב הצבאי ומפקד היחידה המעיד על החייל שמדובר בחייל דתי חרדי, נתקלו בסירוב אצל קצין השלישות הפיקודי קצין בדרגת אל"מ שלא מכיר את החייל ואין לו את הכלים להכריע האם החייל אכן זכאי לפטור כיוון שהוא לא מכיר אותו".

את מכתבו חתם, "בקשתי ממך כי תורה לתקן את הוראת הפיקוד העליון – משטר ומשמעת בנושא גידול הזקן. בתיקון ייכתב שבהתאם לאישור הרב הפיקודי יאושר לחייל גידול הזקן. המשמעות ברורה: החזרת הסמכות לידי הרב הפיקודי. אדגיש, הרב הפיקודי הוא קצין בדרגת סא"ל אשר שותף לקבלת החלטות פיקודיות וניתן לסמוך על שיקול דעתו לא פחות מקצין השלישות. תיקון הפקודה לטעמי יעשה סדר ויסיר את הלחץ מעל חברי הכנסת, לשכת ראש אכ"א ויפחית את הכעס הקיים כיום במגזר החרדי והדתי לאומי בעניין".