יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: גיל יוחנן, פלאש 90

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין נאם היום (א') במליאה בישיבה לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין.

אדלשטיין התייחס לתוצאות הרצח, "מעבר לטרגדיה הלאומית, האישית והמשפחתית, רצח יצחק רבין, שהתבצע על רקע פוליטי - אידיאולוגי, היה ונותרה כפצע עמוק במרקם העדין של החברה הישראלית. הרצח הפריד בין ציבורים והקים חומות גבוהות ובצורות: חומות של חשש, של הטלת אשמה, של הטלת כתם מוסרי קולקטיבי- מזה, ושל תחושת דחייה וניכור- מזה.

אדלשטיין קרא לקרב בין המחנות ואמר, "אני מצרף מכאן, היום, את קריאתי שלי, לחבריי בציבור הלאומי והדתי: אל תחרימו! אל תשמרו טינה לנצח! מנגד, אני קורא לחבריי במחנה השמאל: אל תכתימו לעד ציבור גדול, יקר ומסור. אל תהפכו את הרצח הזה למחנאי, ואל תדירו חלק כה גדול בעם הזה מלהיות חלק מהזיכרון, חלק מהפנמת הלקחים, חלק מעיבוד המשמעות הטרגית והלאומית של הרצח הפוליטי המזעזע הזה".

אדלשטיין חזר וגינה את השיח הרווח בימים אלה וציין כי ההשמצות הפרועות הפכו היום קלות מאי פעם. "כבר אין צורך לקום ולהגיע עד לכיכר העיר, מספיק לשלוף את המכשיר הנייד בכל מקום - ולפגוע בשמו הטוב של אדם בהינף הקלדה. לצערי הרב, הזמן שחלף לא הקהה את האיבה ואת הטלת הרפש ההדדית, אלא שהאמצעים הפכו זמינים יותר, התוכן הפך לבוטה יותר ולכן, לטעמי, למסוכן יותר. הכל נאמר 'מהבטן', כבר לא שוקלים מלים וגם לא את השפעתן.

''כפי שאמרתי לא אחת: היד הקלה על המקלדת עלולה עד מהרה להפוך חלילה ליד קלה גם על ההדק! איש איננו חסין מפגיעתו הרעה של השיח האלים המתחולל לעתים ברשתות ועושה בנו שמות. על כולנו, הציבור ונבחריו, להיזהר מאד במילותינו. רק בשיח כן, רק מתוך ראיית המשותף - נוכל לבנות כאן חברת מופת החותרת למימוש יעדיה הנשגבים, ולהתגבר בהדרגה על הטראומה הנוראה של הרצח".