עפרה
עפרהצילום: רויטרס

חרף המאבקים שניהלו ארגוני השמאל הקיצוני והערבים נגד המתקן לטיהור שפכים ביישוב עפרה שבבנימין, החליטה מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי להפקיד את התוכנית שתכשיר את המתקן.

כזכור, מט"ש עפרה נבנה לפני בשנת 2007 ועומד מאז ללא שימוש לאחר שהוגשה נגדו עתירה של ערבים בסיוע ארגוני שמאל קיצוני, בטענה שהמתקן נבנה על קרקע פרטית. בג"ץ הוציא צו מוחלט האוסר על הפעלתו של המט"ש.

עם זאת, הבהירו שופטי בג"ץ כי קיימת אפשרות להכשיר את פעולת המט"ש, ואף רמזו לצדדים כי הדרך הנכונה היא לפעול להסדרתו, בתנאי שישמש גם כפרים פלסטיניים סמוכים.

הדיונים על הכשרת המתקן לטיהור השפכים נמשכו מספר שנים, בין היתר עקב קשיים במגעים מול באי כוחם של העותרים נגד המתקן, אך כעת, בעקבות הנחיה של מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי, נסללה הדרך להכשרתו.

בשלבים הבאים תופקד התכנית ותפורסם באמצעי תקשורת בשפה הערבית ובשפה העברית. במידה שלא תוגשנה התנגדויות התכנית תאושר בתוך חודשים ספורים. באם תוגשנה התנגדויות לתכנית תצטרך מועצת התכנון העליונה לדון בהן לפני קבלת החלטה סופית לתת תוקף להכשרת המט"ש.

המתפ"ש יואב מרדכי בסיור באיו"ש
המתפ"ש יואב מרדכי בסיור באיו"שצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון, איצ'ה מאיר, מסר בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה להפקיד את התכנית להקמת מכון טיהור השפכים בעפרה. מדובר במט"ש שהחלו להקים אותו לפני קרוב ל-10 שנים כתוצאה מנזק סביבתי קשה. הישוב עפרה נמצא באזור ההזנה של אקוויפר ההר, באזור קארסטי וכל זיהום מהווה פגיעה ארוכת טווח".