London
LondonReuters

לרגל 'השבת העולמית' שנערכה בשבת האחרונה נערכו מספר סקרים ברחבי העולם היהודי כדי ללמוד על היחס הקיים במרחב הציבורי ובמקומות העבודה לציבור שומרי השבת.

הארגון הלונדוני 'שבת יונייטד קינגדום' ערך סקר בקרב יהודים שומרי תורה ומצוות בבריטניה ומצא שכל ארבעה מבין עשרה יהודים ציינו כי הם חווים אי נוחות לעזוב ביום שישי את מקום העבודה בשעה מוקדמת במיוחד בחודשי החורף.

ובשפת המספרים: 41% טענו כי שמירת היהדות מהווה עבורם בעיה במקומות העבודה, ו-32% טענו כי הם מרגישים אי נעימות לבקש לצאת מהעבודה מוקדם יותר בימי שישי.

חלק גדול מהנסקרים תיארו תחושה של אפליה לרעה ובעיות נוספות בעבודה בשל הקיצוץ שלהם בשעות העבודה בימי שישי.

יוזם הסקר, הרב הראשי של אנגליה הרב אפרים מירוויס, טען כי מחובתם של המעסיקים המקומיים לגלות רגישות רבה יותר כלפי יהודים שומרי ולגלות הבנה לצרכים הדתיים של העובדים היהודים.

הרב מירוויס אומר כי רבע מבין היהודים שנשאלו בסקר ציינו גם שהם מרגישים אי נוחות לגלות סממנים של יהדות בעבודה משום שהם יודעים שיציקו להם בשל כך.

"אנגליה היא מקום בו היהודים מתגוררים ברוגע ובשלווה. אנחנו מכירים טובה לממשלה על כך שהיא מאפשרת חופש דת ועומדת על האכיפה החוקית של חופש הדת במדינה, אולם עצוב להיווכח שהמציאות במקומות העבודה כזאת. עובדים יהודיים שמועסקים על ידי מעבידים גויים מרגישים שאינם זוכים ליחס מכבד".

יחד עם זאת, 72% מהנשאלים תיארו שהם אינם חשים קושי להפגין את יהדותם בגלוי במקומות העבודה ולהיפך, הם זוכים להערכה רבה בזכות יהדותם.

מטרת הארגון 'שבת יונייטד קינגדום', אותו מנהל הרב מירווס, היא להפיץ את שמירת השבת בקרב יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות כראוי.