לראשונה: אכיפה נגד מפחמות בשומרון

בהתאם להנחיית מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, בוצעה לראשונה אכיפה נגד פעילות המפחמות באזור צפון השומרון.

האכיפה בוצעה על ידי המנהל האזרחי ויחידת הפיקוח, בשיתוף כוחות מחטיבת מנשה. ההחלטה על ביצוע אכיפה התקבלה לאחר שהמתאם דן בהשלכות הצפויות מביצוע אכיפה בשטחי B ולאחר שניסיונות ההידברות למול הפלסטינים למיגור התופעה ונזקיה, לא הסתייעו.

המפחמות פועלות באזור הכפר הפלסטיני יעבד, בגזרת ג'נין, ומייצרות פחמים משריפת גזמי עץ, אשר לרוב נמכרים לפלסטינים על ידי חקלאים ישראליים.

המפחמות מהוות מפגע סביבתי וגורמות לזיהום אוויר חמור באזור, ממנו סובלים תושבים פלסטיניים ואזרחי ישראל, תושבי אזור השרון.

צילום: דוברות המנהל האזרחי
צילום: דוברות המנהל האזרחי

מבצע האכיפה הבוקר החל לאחר שראש המנהל האזרחי, תת אלוף אחוות בן חור, התריע בפני הרשות הפלסטינית כי במידה וזו לא תפעל לסגור את המפחמות, יבצע המנהל האזרחי אכיפה כנגד זיהום המפחמות למען טובת הכלל. במסגרת מבצע האכיפה נתפסו כלי העבודה ו-160 טון גזמי עץ שהיו במקום אשר הועמסו על שמונה משאיות.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, ציין: "אנו נחושים לטפל במפגע המפחמות שפוגע בבריאות הציבור של האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית, במקביל לאכיפה שהחלה היום ותימשך בעתיד בכוונתנו לפתוח בדיאלוג עם בעלי המפחמות למציאת פתרונות טכנולוגיים הולמים".

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין בירך על הפעילות נגד המפחמות "החרמת גדמי העצים היא לא הצעד האחרון, אך צעד משמעותי. אנחנו מחויבים להוביל את נושא המפחמות עד שהמפגע יוסר".

"אני מברך את משרד הביטחון והמנהל האזרחי שהצטרפו אלינו בתוכנית הכוללת למיגור תופעת המפחמות הפוגעת באיכות החיים של תושבי האזור", הוסיף.