אריאל סנדר
אריאל סנדרצילום: סיון פרג'

אחד הדברים הכי ישראליים הוא לשאול תמיד, גם כשנבחר נשיא אמריקני, את השאלה הקבועה: האם זה טוב לנו?

אז לפני שנענה על השאלה הזאת, אני מציע לגזור על עצמנו מעט צניעות בזמן שהממשל האמריקני החדש בונה את עצמו באיטיות, לפי פרמטרים אמריקניים מקובלים. ישראל חשובה מאוד, אבל יש עוד נושאים חשובים אחרים שממשל טראמפ החדש מגבש כעת מדיניות כלפיהם.

אז בזמן שאנחנו ממתינים למבחן התוצאה של הנשיא הנבחר, אנחנו חייבים בינתיים להבין ולהפנים: שום נשיא אמריקני אינו הופך את הבית הלבן לסניף של הליכוד או הבית היהודי באמריקה. גם כשמדובר בנשיא אוהד עם צוות שאוהב מאוד את ישראל, כמו דונלד טראמפ ואנשיו. למעשה, הממשל לעולם לא ימקם את עצמו ימינה מהמקום שבו נמצאת ממשלת ישראל.

נכון שהמפלגה הרפובליקנית מחקה את סעיף המדינה הפלשתינית ממצע המפלגה ביולי האחרון, בין היתר בזכות העבודה של צוות הקמפיין הישראלי. ונכון שהנשיא הנבחר הוא אוהב ישראלי אמיתי וכל צוותו הם פרו-ישראלים מובהקים. ועוד יותר מכך נכון שמדובר בבחירה טובה הרבה יותר לישראל מאשר הילארי קלינטון ואנשיה. אך למרות כל זאת, אסור לנו לפתח ציפיות גבוהות מדי מהממשל האמריקני, אם אנחנו לא מצליחים לתלות את הציפיות הללו בנבחרים שלנו כאן, בארץ הקודש.

הדבר המרכזי שממשלת ישראל יכולה להתפלל אליו הוא לקבל מהממשל האמריקני שקט. שייתן לה יד חופשית לפעול בהתאם לרצונה, ולרצון רוב העם שבחר אותה.

ישנה חשיבות רבה לסמליות בהעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, כמו שאלת עמדתה של ארצות הברית בנושא בנייה ביהודה ושומרון. אבל די אם נתחיל בכך שהממשל החדש יסמוך על ממשלת ישראל ולא יתערב תמיד לצד הפלשתינים בסכסוך הישראלי-ערבי, וכבר יהיה מדובר בשוני אדיר בשביל ישראל.

לכן, אם אנחנו רוצים להרגיש באמת את רוחות השינוי הטוב המנשבות בוושינגטון הבירה, עלינו בראש ובראשונה לייצר לחץ על ראש הממשלה לוותר על רעיון שתי המדינות (נאום בר-אילן). כי אם רוחות השינוי לא ינשבו גם אצלנו, הן לא יגיעו מוושינגטון לירושלים לבדן. רק לאחר מכן נוכל לצפות גם מהממשל האמריקני לרדת מהגדר, ולפעול באופן אקטיבי לקידום נוסף של מדיניות התמיכה החדשה בישראל.

אריאל סנדר

היועץ הפוליטי לקמפיין טראמפ בישראל