רשאים להצביע. אייל ינון
רשאים להצביע. אייל ינוןצילום: הדס פרוש

יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון, פרסם אמש (ראשון) חוות דעת מטעמו, לפיה כל חברי הכנסת רשאים לדון ולהצביע על סעיפי חוק ההסדרים הנוגעים להטלת מס על דירה שלישית.

על פי חוות הדעת, גם חברי כנסת שברשותם שלוש דירות אינם חייבים בחובת גילוי נאות מיוחדת ורשאים להצביע על פי בחירתם הן בוועדות והן במליאה בכל דיון בנושא.

לקריאת חוות הדעת המלאה לחץ כאן

ינון ציין כי "המבחן המרכזי שפותח במהלך השנים, הן על ידי ועדת האתיקה והן על ידי הייעוץ המשפטי לכנסת, לבחינת השאלה מהו 'עניין אישי', הוא עד כמה גדולה הקבוצה שחבר הכנסת או מקורבו נמנים עליה, ואשר תהנה מיוזמתו או מהצבעתו של חבר הכנסת. נקבע כי ככל שמדובר בקבוצה גדולה יותר, לא יראו את חבר הכנסת כמצוי בניגוד עניינים, וככל שהיא קטנה יותר כך הנטייה תהיה לקבוע כי מדובר בניגוד עניינים אסור".

ינון מציין כי ממשרד האוצר נמסר שעל פי הנתונים שבידם, הצעת החוק בעניין "מס ריבוי דירות" תחול על כ-54 אלף משקי בית, "קבוצה גדולה יחסית, שעל פי המבחנים המקובלים ההשתייכות אליה אינה עונה על ההגדרה של 'עניין אישי' המעמיד את חברי הכנסת בניגוד עניינים אסור או כזה המטיל עליהם מגבלות, לרבות חובת דיווח".

"יובהר כי האמור לעיל נכון למישור המשפטי והאתי. ככל שחבר כנסת סבור כי במישור הנראות הציבורית ראוי כי ידווח על השפעת הצעת החוק עליו, או כי יימנע מהשתתפות בדיון או בהצבעה, הוא רשאי כמובן לעשות כן", חתם ינון.