הרב פרץ והרב קרים
הרב פרץ והרב קריםPhoto by Diana Hananshvili/Ministery of Defense

שופטי בג"ץ הוציאו בצהריים (שני) בצעד חריג צו ביניים המונע את מינוי אל"מ הרב אייל קרים לרב הצבאי הראשי.

השופטים שדנו בעתירה, הנשיאה מרים נאור והשופטים סלים ג'ובראן וניל הנדל קבעו כי על הרב קרים להגיש תצהיר בתוך יומיים שבו מפורטות עמדותיו בסוגיות שעלו בעתירה שהגישו חברות הכנסת ממרצ.

נשיאת העליון נאור שאלה בדיון "איפה בהלכה כתוב שמותר לאנוס נשים? הרב קרים חייב להתנער מהדברים היום, כדי לאפשר לו לעמוד בתפקיד מוסרי כמו זה... (אנו) רוצים לשמוע מה יש לו לומר. מה היתה עמדתו אז, מה עמדתו היום, באם הוא חזר בו".

השופט ג'ובראן אמר, "רב שמכבד את עצמו חושב הרבה טרם מתן תשובה. ככה רבנים נוהגים. השאלה כעת היא האם הרב קרים חוזר בו? האמירה שלו מפתיעה, פתחתי את התורה ולא מצאתי אותה שם. מה חושב הרב לגבי אישה לא יהודייה בתורה, ומה צריך לעשות בה – דברים כאלה לא ראוי שיאמרו על ידי הרבצ"ר".

השופט הנדל אמר כי "כאשר הוא אומר שהיום הוא לא מתיר (אונס נשים במלחמה - א"ה), זה לא מספיק. הוא צריך לומר שזה אסור אז וכיום. אנחנו צריכים ממנו דבריו ברורים".

שר החקלאות אורי אריאל הגיב להחלטת בג״ץ ואמר כי מדובר בשערורייה, כלשונו. "‏הרב קרים היקר, אל תסכים לסתימת הפיות ואל תחזור בך מפסיקות הלכתיות שאתה מאמין בהם. היום זה אתה - מחר זה כולנו".

ח"כ תמר זנדברג כתבה בעמוד הפייסבוק שלה לאחר החלטת בג"ץ: "עוד ניצחון קטן בדרך. בג"ץ קיבל את העמדה שלנו -אדם שמטיף לאונס לא יכול להיות הרב הצבאי הראשי. יום לפני היום הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים בג"ץ שלח מסר חשוב לנשים בישראל ולחברה הישראלית כולה".

נציין כי בצה"ל כבר קבעו מועד לטקס מינוי הרב קרים. הטקס אמור היה להתקיים מחרתיים (רביעי) בבסיס הקריה בתל אביב.

העתירה בגינה נדחה מינוי הרב קרים לרבצ"ר הוגשה כאמור על ידי חברות הכנסת של סיעת מרצ, זהבה גלאון תמר זנדברג ומיכל רוזין. בעתירה נטען כי הרב קרים אינו ראוי לתפקידו בשל מה שהוגדר, "שנאת נשים יוקדת וחמורה, הומופוביה וחוסר סובלנות משווע כלפי הקהילה הלהט"בית ושנאת זרים".