יואב (פולי) מרדכי במהלך הסיור
יואב (פולי) מרדכי במהלך הסיורצילום: דוברות מתפ"ש

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, ערך הבוקר (שלישי) יחד עם ראש המנהל האזרחי, תא"ל אחוות בן חור, והצוות המקצועי של המנהל האזרחי ביקור פתע בליווי גדוד הסיור של חטיבת הצנחנים בכפר יעבד ובמפחמות הפרוסות בשטחי B.

בתום הסיור התקיימה פגישה עם בעלי המפחמות, נציגי הרשות הפלסטינית וראשי המועצות של הכפרים הפלסטיניים באזור.

בפגישה הבהיר המתאם לבעלי המפחמות כי "תם עידן המפחמות. עניין המפחמות כפי שהוא מתנהל כיום לא יוכל להימשך עוד. הצבא יפעל ככל שיידרש למגר את התופעה. נבצע אכיפה לצד הטמעת פתרונות טכנולוגיים ואקולוגיים, ישראליים ובינלאומיים על מנת להגיע לפתרון שיוסכם על כל הצדדים. בריאות הציבור חשובה יותר מכל דבר".

במהלך הפגישה הביעו הפלסטינים את חששותיהם מפגיעה בהכנסות שתמנע מהם לקיים את משפחותיהן. לטענתם במעגל תעסוקה הראשון במפחמות עובדים כ- 2,500 איש ועוד כ- 1,000 עובדים במעגל הנוסף, מרביתם תושבי הכפר יעבד וזבדה. היקף פעילות השנתי של המפחמות נאמד בכ- 200 אלף ש"ח לכל בעל מפחמה.

ראש המנהל האזרחי, תת אלוף אחוות בן חור, הוסיף "המודל שאנחנו מדברים עליו טוב יותר ורווחי יותר מבחינת כלכלית. נקבע לוחות זמנים לתהליך, במסגרתו יכניסו מפחמות ידידותיות לסביבה ותתבצע הכשרה של האנשים לשימוש במפחמות חדשות יותר".

בעלי המפחמות הביעו נכונות להירתם למציאת פתרונות חלופיים על מנת לרכוש את הידע והמיומנויות ליצור פחם במפחמות ידידותיות לסביבה.