חיילים דתיים
חיילים דתייםAbir Sultan/Flash 90

דתיים כידוע אוהבים מאוד סיפורי צבא. לכל אחד מהם יש סיפורים מכאן ועד להודעה חדשה, וגם אני ברשותכם לא אחרוג מהמנהג המקובל ואתרום לכם סיפור שסיפר לי אחד מידידי ששירת ביחידה קרבית.

"בהזדמנות כלשהי במהלך השירות הסדיר נשלחתי יחד עם עוד כמה חיילים לבסיס אחר, קטן. איכשהו יצא שהיינו שלושה חיילים דתיים והיתר חילונים. מיד שהגענו למקום התברר שהמטבח במקום איננו כשר. לא היה בכך ספק.

מעשה חיילים דתיים תמימים התקשרנו למ"פ שלנו וביקשנו שידאג לנו לאוכל חלופי, כי בחדר האוכל המקומי לא תדרוך רגלנו עד שלא יוכשר בידי נציג מוסמך של הרבנות הצבאית. מה רבה היתה תדהמתנו כשהמפקד הורה לנו, 'אתם נכנסים לאכול בחדר האוכל כרגיל. בבעיות הכשרות נטפל מחר'.

למרות התדהמה לקח לי, כמי שניהל את השיחה, רק כמה שניות לענות "לא, זה לא יקרה. אנחנו לא ניכנס לחדר אוכל שלא נשמרת בו הכשרות". בשלב זה עברה התדהמה לקצין ששאל אותי: 'אתה מסרב פקודה?' והוסיף איום 'אם לא תיכנס לחדר האוכל אני אשפוט אותך'. בתגובה עניתי 'אני לא מסרב כלום, אבל לא נכנס לחדר האוכל, גם אם תחליט לשפוט אותי ואת חברי'.

זה לא היה קל, אבל זה היה ברור לנו מאוד. פקודה שנוגדת את ההלכה אסור למלא, ואם המחיר הוא משפט ועונש, יהא זה המחיר. ההלכה עומדת מעל. סוף דבר, אגב, היה שעוד באותו ערב נשלחו לנו מנות קרב, למחרת הוכשר בזכותנו המטבח, והאיום במשפט לא הוזכר עוד".

למה אני חוזר לסיפור הזה של חברי (חוץ מהנוסטלגיה כמובן)? הסיבה היא כמובן רעיון העוועים של צירוף לוחמות נשים ליחידות הלוחמות של צה"ל. סביר להניח שהמציאות החדשה לא תפגע בקבוצות כדוגמת הפלוגות החרדיות וחיילי ההסדר, אבל חיילים דתיים רבים עלולים להיתקל במציאות שבה הם נדרשים לשרת במשותף עם לוחמות. התגובה לדרישה כזו חייבת להיות ברורה וחותכת: לא.

ישנו קונצנזוס רבני מוחלט, מהקצה החרדי ועד הקצה הליברלי ביותר. לא ניתן לשמור על ההלכה במסגרת לוחמה עם לוחמים ולוחמות. זה בלתי אפשרי. ולכן צריך להיות ברור ומוחלט שחייל דתי חייב לסרב לשרת במסגרת כזו. אם המחיר הוא שיבוץ גרוע - שיהיה שיבוץ גרוע. אם המחיר הוא כלא - שיהיה כלא. כמו שהסיפור שסיפרתי הוא כמעט מובן מאליו עבור מרבית החיילים הדתיים, כך צריך להיות גם כאן.

זה לא סיפור הזקנים והגילוח. לא מדובר במחלוקת ולא בעניין של מנהג. כאן חייבת להיות חומה בצורה של כל הציבור הדתי, מההנהגה הרבנית דרך ההנהגה הפוליטית, ראשי מערכת החינוך ועד אחרוני הלוחמים. לא יקום ולא יהיה, בשום פנים ובשום מצב.