ספרי התורה בדרך לקבורה
ספרי התורה בדרך לקבורהצילום: זהות הצלם שמורה במערכת

גורם בקהילה היהודית בבודפשט, הונגריה, מספר על קבורתם של ספרי תורה שנשרפו באופן המנוגד להלכה המסורתית. זאת על אף הפצרותיהם של בכירי הקהילה האורתודוקסית הקטנה שבעיר.

לדברי הגורם המבקש לשמור על עילום שמו, לפני למעלה משבוע הובאו לקבורה בבית העלמין היהודי שבעיר שישה ספרי תורה שנשרפו, אולם מאחר ובקהילה המקומית שולט הגוון הניאולוגי נקברו הספרים באדמה באופן ישיר ושלא כנהוג ביהדות האורתודוקסית, בכדי חרס.

הגורם מציין כי הקהילה האורתודוקסית המקומית מונה מספר זעום של חברים ומנייני התפילה שלה מתבססים על תיירים, שליחי חב"ד וישראלים המזדמנים למקום. ככזו, הוא מסביר, לא היה בידיהם הכוח לחייב את קוברי ספרי התורה לקבור אותם על פי ההלכה. הניאולוגים מצידם טענו כי קבורה באופן שכזה היא מנהג המקום ולכן היא תתבצע באופן הזה.

בהקשר זה מזכיר הגורם כי גם רבה של הקהילה האורתודוקסית הקטנה ניסה לשכנע את הניאולוגים לבצע את הקבורה באופן שיהיה מקובל על כלל השיטות, אך אלה סירבו.

הגורם יודע לספר כי הספרים נשרפו כתוצאה מדליקה שאחזה בארון הקודש של בית הכנסת הניאולוגי. בארון הקודש מותקנת ככל הנראה מערכת חשמלית שנועדה לאפשר תאורה בכל פתיחה של הארון. תקלה במערכת זו הובילה לקצר ולשריפה שעלתה במחיר הצתתם של ששת ספרי התורה.

הספרים, מעיר הגורם, נקברו במקום בו מוטמנים סבונים שככל הנראה יוצרו מגוויותיהם של יהודים בתקופת השואה.

בבית הכנסת הניאולוגי
בבית הכנסת הניאולוגיצילום: זהות הצלם שמורה במערכת
בדרך לקבורה
בדרך לקבורהצילום: זהות הצלם שמורה במערכת
מורדים אל הקבר
מורדים אל הקברצילום: זהות הצלם שמורה במערכת

בקבר ספרי התורה
בקבר ספרי התורהצילום: זהות הצלם שמורה במערכת