הרמטכ"ל ממשיך לגבות את מינויו לתפקיד. הרב אייל קרים
הרמטכ"ל ממשיך לגבות את מינויו לתפקיד. הרב אייל קריםצילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

המדינה הגישה אתמול (ד') את תשובתה לבג"ץ בעניין העתירה נגד מינויו של הרב אייל קרים לתפקיד הרב הצבאי הראשי.

בתחילת השבוע הוציאו השופטים צו על תנאי אשר מחייב את שר הביטחון והרמטכ"ל להתייצב ולהסביר מדוע לא יבוטל מינוי אל"מ הרב אייל קרים לרב הצבאי הראשי.

שלושת השופטים שישבו בדין, הנשיאה מרים נאור, השופט סלים ג'ובראן והשופט ניל הנדל, תקפו התבטאויות מהעבר של הרב קרים. נציגת הפרקליטות בדיון השמיעה תשובות מהוססות והשופטים הורו על הוצאת הצו, וקבעו במקביל כי עד להחלטה אחרת לא יוכל הרב קרים להתמנות לתפקיד הרב הצבאי הראשי. לאור זאת בוטל טקס מינויו של הרב קרים, שתוכנן להתקיים אתמול (ד') בבסיס הקריה בתל אביב. השופטים הבהירו כי הם מצפים שבמסגרת המענה לצו על תנאי יצורף תצהיר מטעם הרב קרים המסביר את הציטוטים שהובאו בשמו בעתירה, ומבהיר את עמדותיו בנושאים הללו.

הרב קרים: "מתנצל אם מישהו נפגע"

כאמור, אמש הוגשה תשובת המדינה ובתוכה תצהיר של חמישה עמודים ובו מסביר הרב קרים את עמדותיו בסוגיות שהועלו בעתירה. מדובר בתשובות הלכתיות שלו מן העבר שעסקו בנושאים אשת יפת תואר, היחס ללהט"ב, גיוס נשים והעסקת עובדים שאינם יהודים.

בעניין אשת יפת תואר מדגיש הרב קרים: "מעולם לא אמרתי, לא כתבתי ואפילו לא חשבתי שמותר לחיילי צה"ל לאנוס נשים במלחמה. אמות המידה המוסריות של צה"ל ברורות, ומי שרק יעז להעלות על קצה דעתו לחרוג מהן, יישפט במלוא חומרת הדין". הרב קרים מאריך בהמשך בביאור דין אשת יפת תואר, ומנמק מדוע יישום דין זה במציאות ימינו מופרך מן היסוד.

בעניין אמירתו על להטב"ים שהם אנשים "חולים", הוא מתנצל אם מישהו נפגע מאמירה זו ואף מוכן לחזור בו מכך, מכיוון שלדבריו מאז פרסום הדברים לפני 15 שנה, עולם הרפואה החליט שאין מדובר במחלה. עם זאת מבהיר הרב שאינו יכול לחזור בו מעיקר דבריו, מכיוון שהתורה אוסרת באופן מוחלט יחסיים חד מיניים.

בעניין עמדתו שגיוס נשים לצה"ל פוגע בערך הצניעות, הרב קרים מבהיר שאכן הרבנים הראשיים לישראל ורבנים רבים נוספים הביעו עמדה נחרצת לשלילה בדבר גיוס נשים לצה"ל. אך הוא מסיים: "מתוקף תפקידי, מחויבותי מעת שהתגייסתי לרבנות הצבאית היא למצוא דרכים הלכתיות שמטרתן לסייע בשילוב נשים בצה"ל. חייל או חיילת לובשי מדים הם חלק מצבא העם, ואנו מחויבים אליהם באופן מלא".

התצהיר הוגש כחלק מתשובת המדינה. בתשובה נכללה גם עמדת הרמטכ"ל, לפיה הוא קרא את התצהיר והוא סבור ביתר שאת כי הרב אייל קרים הוא המתאים ביותר לתפקיד הרב הצבאי הראשי, ומבין היטב את אחריותו.

עוד נאמר בתשובת המדינה כי היא סבורה שבג"ץ לא צריך להתערב במינויים בכלל ובמינויים בצה"ל בפרט, מלבד במקרים חריגים ביותר, שהמקרה הנוכחי איננו אחד מהם.

עצומת רבנים: "לא להיכנע ללחץ"

הוצאת צו הביניים גררה גל של גינויים. יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט אמר בתגובה: "שופטי בג"ץ החליטו שהם מבינים טוב יותר מהרמטכ״ל במינויי מפקדים. למען הסר ספק: בית המשפט לא ממנה רמטכ"ל, לא ממנה שר ביטחון ולא ממנה רב צבאי שאושר על ידי הרמטכ"ל. תפקידו לשפוט על פי החוק שמחוקקת הכנסת".

שר הפנים אריה דרעי העניק גם הוא גיבוי לרב קרים וקרא לו שלא להתנצל על דבריו. דרעי אף תקף את העותרות, חברות הכנסת של סיעת מרצ, ואת שופטי בג"ץ. "יש כאלו שמנסים לכפות דרך של מיעוט קטן על ידי העליון, את מה שלא הצליחו בבחירות", אמר דרעי בריאיון בגל"צ.

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, לא הסתפק במתן גיבוי פומבי וביקש מבג"ץ להצטרף כמשיב לעתירה. בבקשתו לבג"ץ כתב הרב יצחק יוסף כי הוא "משמש פה לכלל רבני ישראל באשר הם. העותרים מבקשים בעתירתם לסתום את פיותיהם של רבני ישראל, בדרישתם למנוע מרבנים באשר הם להמשיך את מסורת ישראל משך אלפי שנים וללמד תורה לעם ישראל. תורת ישראל איננה יכולה להשתנות, ודאי שרבנים אינם רשאים בשום מצב לשנות אפילו אות מהתורה כפי שנמסרה לנו בהר סיני, בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה".