דיון סוער בוועדה המשותפת לחוק ההסדרהדוברות הכנסת

הקבינט המדיני אמור להתכנס מחר (שלישי) לדון בנושא הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון.

מדובר בדיון שני השבוע העוסק בחוק ההסדרה מחד, ובאפשרויות להסדרת עמונה במקביל.

אתמול התקיים דיון ארוך בקבינט שעסק בנושא ובו נידונו כל החלופות האפשריות עבור מתיישבי עמונה אך לא הושגה שום התקדמות בנושא.

היום המשיכה הוועדה המשותפת לוועדות החוקה והחוץ וביטחון להכין את הצעת חוק ההסדרה לקריאה ראשונה ואישרה את מיזוג שלוש הצעות החוק הפרטיות ברוב של 5 תומכים ו-4 מתנגדים.

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) טענה כי הוועדה אינה שמה ליבה לבעיות קשות. "ביקשתי להביא את היועמ"שים של משרדי החוץ והמשפטים שיבהירו לחברי הוועדה משמעות ההחלטה ביחס לביה"ד הפלילי בהאג וכן מומחים שיבהירו את השלכות הביטחון מחשש לגל אלימות נוסף. אחרי סוף השבוע האחרון כדאי לחשוב שוב האם חקיקת חוקי ההדחה, המואזין וההסדרה תורמת לנפיצות ולאלימות".

עו"ד תהילה רוט ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים טענה כי "היועמ"ש לא מונע מגורמים רלוונטיים להגיע לדיון וביחס להשלכות בינ"ל אין מניעה לקיים דיון חסוי עם נציגינו"

חברי הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) מיכל רוזין (מרצ), עמר בר לב (המחנה הציוני), יוסף ג'בארין ואוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) דרשו מיו"ר הוועדה לקיים דיון בחוות הדעת של הייעוץ המשפטי לוועדה.

ח"כ ג'בארין הוסיף כי נפגש עם בעלי הקרקעות הפלשתינים ותהה כיצד הדיון יכול להימשך מבלי לשמוע אותם.

לבני טענה עוד כי "לא היה כדבר הזה שיו"ר ועדת החוקה מתעלם מחוות הדעת של היועץ המשפטי כשאתה מוציא הודעה שמזלזלת ביועץ המשפטי לוועדה זה מביש. חברת הכנסת גרמן האשימה: "אתה מנסה לסתום לנו את הפה". היו"ר ח"כ סלומינסקי השיב לטענות כי "היועץ יועץ ואנחנו כריבון יכולים להחליט אם לקבל את העצה. לגבי בעלי הקרקע- שיבואו האמתיים נשמע אותם. מחפשים אותם כבר 50 שנים ולא מוצאים. ביחס לקציני צה"ל אמר כי הם הוזמנו להגיע אך כל לובשי המדים ביקשו להשתחרר מהזמנה זו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר בדיון, "אנשים עלו לגור בגבעה בקרוואן וחודשיים לאחר מכן המדינה נתנה מים וחשמל- אין כאן קלוז אפ על רגע אחד. אני רוצה הגדרה רחבה מאוד – דוח ששון ודוח לוי מסכימים שהמדינה הייתה מעורבת ועודדה את היישובים. אני רוצה למנוע נקדנות טרחנית".

עו"ד מייק בלס, לשעבר המשנה ליועמ"ש ציין בדיון כי "לכל התקדמות בחקיקה תהיה משמעות, גם לקריאה הראשונה. הצעת החוק פוגעת בישראל כמדינה דמוקרטית, פוגעת בעקרונות המשפט הבינ"ל ויוצרת סיכון משפטי אישי לכל המעורבים בחקיקה. אני מציע לכם לקחת את הערכת הסיכון הנמוך בערבון מוגבל כי להערכתי רמת הסיכון עולה דרמטית".

בלס טען כי "מבחינת הפגיעה בדמוקרטיה החוק מציע לעסוק בתושבים פלסטינים וברכושם כשהם עצמם כלל לא חלק מהתהליך. הכנסת מחוקקת לגבי זרים אבל לפלסטינים אין יכולת להשתתף במשחק הדמוקרטי. מבחינת הפגיעה בעקרונות המשפט הבינ"ל המנהגי, אם מישהו יטען בפורום בינ"ל רציני שאיו"ש לא נתון לתפיסה לוחמתית זה לא יתקבל כי ישראל 50 שנה מהיום הראשון מתייחסת לשטח כשטח בממשל צבאי. בנוסף, ציין כי הממשלה לא שלחה אנשים לשבת באיו"ש. אם נאמר זאת נוכל להסתבך בפשע מלחמה ולכן צריך לרדת מהטיעון הזה".

עו"ד שלומי זכריה מארגון יש דין שייצג את בעלי האדמות בהליכים של עמונה הוסיף כי "בתביעה האזרחית של בעלי האדמות, המדינה כותבת דברים ברורים לפיהם האגודה השיתופית עמונה וחבריה ניסו לכפות על המדינה בכל דרך את חוקיות המאחז. הם היו מודעים כל השנים כי האדמה פרטית. אנשים ניצחו פעם אחר פעם בבימ"ש עליון והצעת חוק, כמו קבוצה שמפסידה, אומרת פוס כדי להוציא שחקנים כדי לנצח".

היו"ר ח"כ סלומינסקי אמר בסיום הדיון כי ההצבעות לקריאה ראשונה מתוכננות למחר אך כי ישקול לשנות את המועד ליום רביעי לאור בקשות חברי האופוזיציה.