אברהם נגוסה
אברהם נגוסהצילום: אלירן אהרון

אלו דברים שהשתיקה יפה להם, אך גם כיום נמשכת עליית יהודים מארצות ערב.

יהודים אלו נאלצים להסתיר את כוונת העלייה שלהם משכניהם, אינם יכולים למכור ולו מעט מרכושם – וכך מגיעים ארצה בחוסר-כל.

כך אמרה היום (שלישי) בוועדת העליה והקליטה של הכנסת, האחראית על עליה מארצות מצוקה בסוכנות היהודית, אריאל די-פורטו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הדגיש את מחויבותה של מדינת ישראל לסייע לכל יהודי באשר-הוא להגיע בבטחה לארץ, ולשקם אותו בארץ אם נאלץ לעזוב את רכושו.

לפי לבנה זמיר, יו"ר מרכז הארגונים של יהודי ארצות ערב והאיסלאם, "סמלי לדון בנושא זה דווקא היום, בכ"ט בנובמבר, כאשר הליגה הערבית החליטה – בתגובה לתכנית החלוקה - להתנכל ליהודים במדינותיהם''.

זמיר סיפרה כי ''לאבי היה את אחד מבתי הדפוס הגדולים בקהיר, החרימו לו את כל הרכוש מכיוון שהוא ציוני וכלאו את אחי. בעקבות פעילותינו, במערכת החינוך לומדים על גירושנו מארצות-ערב, והמועצה לביטחון לאומי גיבשה בזמנו את תביעות ישראל על אובדן רכושנו, וביניהם הקמת קרן בינלאומית לפיצוינו וkphmuh הפליטים הפלשתינאיים.

''נשיא ארה"ב ביל קלינטון יזם בזמנו את הקמת הקרן, וטען כי יש בידו הבטחות ל-21 מיליארד דולר עבורה. כיום, הסוכנות היהודית, דורשת כי יפצו אותה גם gk קליטת העולים האלו, זאת למרות שכבר במעברות, מיד כשהעולים החלו לעבוד הם שילמו לסוכנות", הוסיפה.

האחראית על עליית-מצוקה בסוכנות היהודית, אריאל די-פורטו הדגישה כין אין ומעולם לא ביקשה הסוכנות החזר או שיפוי כספי על פעולותיה להצלת והעלאת יהודים, והיא ממומנת כל-כולה מתרומות. היא הדגישה כי גם כיום, העולים מארצות-המצוקה, אינם יכולים למכור את רכושם – כדי שלא תיחשף כוונתם לעלות לארץ.

ח''כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) שסבו וסבתו עלו מאיראן, היצר על מיעוט התודעה להכרה לפעילות הציונית ולעליות המתמשכות מארץ זו, ואילו ח''כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) "אסור לוותר על סיפורה של שום גלות, החיים המפוארים והיצירה בגולה, ואת הכמיהה והפעילות לציון".

עמליה לואין, נציגת משרד החינוך שהוריה עלו מלוב, השיבה כי המשרד לוחץ על המנהלים והמחנכים במשך השנה להקדיש לנושא זו "שעת מחנך", וכבר מחר יעסקו בכך בכל בתי הספר, כולל טקס ועדות-אישית, ובעבר יצאה ערכה מלאה חומרי-לימוד בנושא "הציונות בארצות האסלאם".

יפה כהן, נציגת קרן מיראז-ישראל למען יוצאי איראן, שיבחה את שיתוף הפעולה עם הסוכנות היהודית, ופירטה את הסיוע והליווי הרב שהם מעניקים לעולים מאיראן.