ארמון הנציב, הבוקר
ארמון הנציב, הבוקרצילום: קובי גדעון / לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (רביעי) בטקס התפילה ההמוני לציון חג הסיגד, חגה המרכזי של העדה האתיופית בישראל, שהתקיים בטיילת ארמון הנציב בירושלים בהשתתפות חברי כנסת, קייסים, נכבדי העדה והקהל הרחב.

בטקס נשאו דברים גם שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת והקייס אביהו עזריה.

ריבלין פתח את דבריו בהדגישו את המאמצים הנעשים להשיב את אברה מנגיסטו השבוי בידי חמאס לחיק משפחתו, "ביום החגיגי הזה, יום שכולו כיסופים לירושלים, נזכיר את הכיסופים שלנו, לאברה מנגיסטו הנמצא בשבי חמאס כבר למעלה משנתיים. מדינת ישראל פועלת ללא לאות ומחויבת להמשיך ולפעול בכל הכלים, הערוצים והאמצעים שברשותה לשחרורו של אברה".

הנשיא הוסיף, "מכאן נישא יחד תפילה לראות בשחרורו של אברה במהרה ובשובו לחיק משפחתו ולחיק עמו. נזכיר גם את בנינו האהובים סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול. לא ננוח ולא נשקוט עד שיובאו הבנים לקבר ישראל".

"'שאי סביב עינייך, אַנְשְׂאִי אַעְיְנתְכִּי, וראי באו כולם כל בנייך – מרחוק באו'. כך אנו פונים היום לירושלים ולציון – באחת מתפילות השמחה, המבוססת על דברי הנביא ישעיהו", המשיך הנשיא בנאומו והזכיר את ערגת יהודי אתיופיה במשך אלפי שנים לעלות לירושלים, לציון.

"היום אנו נושאים את התפילות יחד – כאן, בירושלים, כשאנו על אדמת ציון", אמר ריבלין, "זוהי התגשמות חלום של דורות, לא רק עבור היהודים יוצאי אתיופיה, אלא עבור כל היהודים שחזרו מהתפוצות אל ארץ אבותיהם לחדש בה ימיהם כקדם. זכינו – מדינת ישראל והחברה הישראלית - שאתם, הישראלים ממוצא אתיופי כאן יחד איתנו. סיפור עלייתם של יהודי אתיופיה לישראל – רצוף מכשולים ומאבקים".

"זהו סיפורה של קהילה מפוארת, עתיקת יומין, נחושה ואמיצה. קהילה בעלת כוחות ציוניים פנימיים ועמוקים. יהודי אתיופיה היו אלו שמשך מאות שנים מסרו את נפשם בשל יהדותם וחלמו לשוב לארץ אבותיהם".

ריבלין ציין את נחישות בני העדה האתיופית על אף הסבל הרב שחוו בדרכם ארצה, "זכרון הכיסופים והמחיר הכבד ששילמתם בהחלטתכם להגיע לכאן, הם שיעור ותזכורת עבור כולנו ועליהם להיצרב בהיסטוריה היהודית והישראלית לדורי דורות".

"חג הסיגד הוא חלק מהפסיפס התרבותי של העם היהודי כולו", אמר הנשיא והדגיש את חשבון הנפש הציבורי והחברתי שיש לעשות ביום זה כקהילה, חברה וכעם.