התלונה תיסגר. מח"ש
התלונה תיסגר. מח"שצילום: יונתן סינדל - פלאש 90

ארגון חוננו מדווח כי בימים האחרונים הודיעה המחלקה לחקירות שוטרים על סגירת שתי תלונות שהוגשו נגד אלימות שוטרים ממרחב דוד כנגד יהודים בשערי הר הבית, וזאת ללא שנערכה חקירה, ועל אף התיעודים שהוצגו בעניין.

תלונה אחת נוגעת לאירוע שהתרחש בי' באב האחרון, כאשר שוטר תועד מאיים על נערה שישבה בסמוך לשער השבטים בעיר העתיקה, כי הוא "ישבור לה את הראש" אם לא תקום ותעזוב את האזור, וזאת ללא שביצעה כל עבירה.

במח"ש הודיעו לאחרונה לארגון כי למרות האיום המפורש והברור, התיק נסגר מאחר ש"נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי איננו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו".

עוד טוענים במח"ש כי המתלוננת לא שיתפה עמם פעולה, דבר אשר נדחה מכל וכל בידי עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו המייצג אותה, ששלח בתגובה מכתב למח"ש ובו הצהיר כי הצעירה התקשרה למח"ש מספר פעמים שם נאמר לה כי חוקרי מח"ש יפנו אליה, אולם עד עתה לדבריה לא פנו אליה. עו"ד יאדו ביקש כי התיק יפתח מחדש.

המקרה השני הוא של צעיר שבתשעה באב לפני כשנה וחצי ביקש לעלות להר הבית ולדבריו הותקף ונעצר. על פי התלונה שהגיש למח"ש עו"ד מנשה יאדו מחוננו בגין המקרה, מלבד המעצר שאותו כינתה שופטת בית משפט השלום בירושלים "אגרסיבי", וטענותיו של העצור לאלימות שהופעלה נגדו ללא סיבה אך ורק בגלל שהגיע עם תפילין לשער הר הבית, שוטר בשם מוטי גבאי אף מנע את צילום האירוע ע"י אזרח ותקף אותו.

למרות התיעוד שהוגש למח"ש במח"ש ענו שמבדיקה ראשונית של הדברים עולה "כי לא הונחה תשתית המלמדת על יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה פלילית בידי הנילון". עו"ד יאדו פנה למח"ש בבקשה לפרט ולהבהיר האם מדובר גם בטענה על אלימות וגם בטענה על מניעת צילום או על אחת מהן.

לדברי עו"ד יאדו המכתב של מח"ש כפי שאירע במקרים קודמים אינו מפורט ואינו מנומק כנדרש, ונראה כי במח"ש לא מחשיבים מניעת צילום של שוטר כעבירה. "בנוגע למניעת הצילום, לדידי מדובר במעשה חמור מאוד של הפעלת שררה משטרתית שלא כדין כדי לחסות על שוטרים שמכים אזרח".

"לצערינו מח"ש ממשיכה בסגירה סדרתית של תלונות ללא הבחנה. איך שוטר שמתועד מכה במצלמה של אזרח שתיעד אלימות שוטרים ומונע ממנו לצלם, לא נחקר? איך סוגרים תיק לשוטר שתועד מאיים בצורה חמורה על נערה? רפיון הידיים של מח"ש מחפה על אלימות השוטרים כנגד אזרחים ומאפשר את המשכה, ויש לערוך במח"ש בדק בית יסודי לשינוי המצב".