הפגיעה בעתיקות
הפגיעה בעתיקותצילום: תנועת רגבים

המנהל האזרחי יקדם חקירה פלילית נגד היזם והחברה הקבלנית שבונה בשכונת 'אגן האיילות' בגבעת זאב, בעקבות פגיעה שיטתית שביצעו כנגד האתר הארכיאולוגי ח'רבת מדרח.

לפני כחודש פנו מספר חברי מועצת גבעת זאב לתנועת רגבים, לאחר שהתגלתה פגיעה קשה באתר העתיק הצמוד ליישוב.

במקום נמצא יישוב יהודי גדול מאוד מתקופת בית שני, ונחשפו בו מקווה טהרה ורצפת פסיפס תעשיתי של גת ביזנטית. במרכז הגת ממצא נדיר של מונוליט מאבן ששימש לעיגון בורג לסחיטת הענבים.

סיור של רגבים במקום העלה כי במקום בוצעה השלכת עפר בכמות מסיבית תוך יצירת "הר שפוכת" מכוער, וכי האתר הארכיאולוגי במקום הוקף מכל עבריו בערימות עפר, וכתוצאה משפיכת העפר חלק מן הממצאים במקום נפגעו קשות וחלקם אף כוסו לחלוטין. בין הממצאים שנפגעו גם הגת הנדירה והפסיפס. כבר באותו היום שיגרה תנועת רגבים פניה דחופה למנהל האזרחי, בו התריעה על העבודות הבלתי חוקיות ודרשה לעצור את הפגיעה באתר הקדום.

יצוין כי יזמי הבניה אף התחייבו בעבר כי באתר הארכיאולוגי יוקם גן אשר ישמר את הממצאים ויונגש לטובת הציבור הרחב, אך ההתחייבות לא כובדה, כפי שמראות התמונות.

בתגובה לפניית רגבים השיבו במנהל האזרחי כי אנשי יחידת הפיקוח ערכו סיור במקום והוציאו צו הפסקת עבודה להרס העתיקות, וכן דרשו מהיזם ומהחברה המבצעת להחזיר את המצב לקדמותו.

במנהל הוסיפו כי לאור הפגיעה בעתיקות בכוונתם למצות את הדין עם גורמי הפגיעה, הן במישור המנהלי והן במישור הפלילי.

"אי אפשר להישאר אדישים מול ההרס הקשה שבוצע באתר המיוחד הזה", אומר עובד ארד, מנהל מחלקת השטח בתנועת רגבים. "אנחנו חייבים לשמור על ההיסטוריה שלנו למעננו ולמען הדורות הבאים, ולכן חייבים לנקוט בצעדים חד משמעיים כנגד פגיעה באתרי עתיקות. אנחנו מברכים את הננהל האזרחי על נקיטת הפעולה המהירה".