אביחי מנדלבליט. שוקל להעמיד לדין את הרב יוסף אליצור
אביחי מנדלבליט. שוקל להעמיד לדין את הרב יוסף אליצורצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליטות מחוז מרכז הודיעה לרב יוסף אליצור, כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוקל העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות הסתה לאלימות.

ההחלטה בעניין זה התקבלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנדרש על פי דין, וזאת נוכח אופי העבירות המיוחסות לחשוד המשיקות לחופש הביטוי.

על פי חומר הראיות בתיק בתקופה הרלוונטית, כך על פי הפרקליטות, שימש החשוד כרב ומורה בכיר בישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, וכן מורה של בני נוער במועצה האזורית שומרון, והיה בעל טור דעה קבוע באתר האינטרנט החדשותי "הקול היהודי".

בפרקליטות טוענים כי בשניים ממאמרים שפרסם במהלך חודש מאי 2013, הסית החשוד לפעולות אלימות נגד ערבים.

כך לדבריהם, ב- 1.5.13, יממה לאחר רצח אביתר בורובסקי ז"ל, תושב יצהר, בצומת תפוח, פרסם הרב אליצור מאמר דעה אשר כותרתו "אסור להתייאש - רק לצמוח יש!", בו כתב בין היתר את הדברים הבאים: "ישנה תופעה ההולכת ומתרחבת של פעולות שעושים יהודים חמים כנגד האויב. אפשר לראות בכך מעשים נואשים של ציבור שנדחק לפינה, אבל מי שיתקרב יבחין כי מדובר בניצנים של ציבור הולך וגדל שלוקח אחריות על בטחון היהודים".

עוד כתב, "אחרי הירצחו של הקדוש, אביתר בורובסקי הי"ד, התבצעו פעולות שונות ברחבי הארץ. הפעולות כוונו בעיקר כנגד האוכלוסיה הערבית, המחפה על פשע... העיקר הוא שהולך ומתרקם ציבור שיש לו חזון אחר, חזון של שלטון שמייצג את העם היהודי... הפעולות הללו אינן נובעות מייאוש; הן מעשים ראשוניים של הרמת ראש על ידי ציבור חדש. במעשים הללו מתחילים להתבטא היהודים המפוכחים, אלה שמבינים שהיהדות היא עיקר הקיום שלנו פה. המעשים הללו הם ניצנים ראשונים של אמון יהודי, ערבות הדדית, ודאגה לשלום היהודים בארץ ישראל ובעולם".

בפרקליטות טוענים כי ב- 28.5.13, ערב יום השלושים לאבלות על רצח בורובסקי ז"ל, פרסם הרב אליצור מאמר דעה נוספת תחת הכותרת "איך 'לתפוס' את מבצעי תג מחיר", בו כתב בין היתר את הדברים הבאים: "אני לא בא להמעיט בכישרונותיהם של מבצעי 'תג מחיר' האלמוניים, וביכולת המבצעית שלהם. ובכל זאת - דומני שהסיבה לכישלון המהדהד של כוחות הביטחון בתפיסת אלה שמבצעים מה שהם מכנים 'תג מחיר' קשורה גם - אם לא בעיקר - לשלל הביטויים שדוברים בתקשורת ובמערכת הפוליטית נוטים להוסיף לדיון בשאלה".

עוד נכתב במאמר, "אותם כוחות שבשם התפיסה המבינה את הצד הערבי הרצחני מחליטים 'להכיל' את הרצחנות הערבית ולהפקיר את חיילי צה"ל למשיסה וקלס יומיומיים- אותם אנשים פשוט לא מסוגלים להאמין שהצד היהודי מוכרח להתקומם. הם לא מסוגלים להבין שכאשר מתייחסים בסלחנות מופלגת לאלימות של בני הנכר ודורכים על הציבור היהודי - יוצרים ציבור הולך וגדל שמבין שהוא מוכרח לעשות מעשים כדי להתגונן מפני הרשעות המאיימת על היהודים בארץ ישראל. אולי מעטים מבצעים בפועל את המעשים המדוברים - אבל רבים יותר ויותר מבינים את המעשים הללו, ומרגישים שטוב שיש מי שעוד לב חם בו לבעור כנגד העוול והרשעות, נגד ה'הכלה' וה'סובלנות' שנותנים עוד ועוד כח ותחושת ניצחון בידי הצד הרצחני והאלים".

בפרקליטות אומרים כי הרב אליצור יוזמן להשמיע את טענותיו בהליך שימוע שיתקיים בפרקליטות מחוז מרכז (פלילי), ככל שיחפוץ בכך - ולאחר מכן תתקבל החלטה סופית של היועץ המשפטי לממשלה בעניין.