פנחס וולרשטיין
פנחס וולרשטייןצילום: פלאש 90

פנחס ולרשטיין לשעבר ראש מועצת בנימין ומראשי הנהגת המתיישבים ביהודה ושומרון, קורא לדחות את העברת חוק ההסדרה עד סוף כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב.

בראיון לערוץ 7 מסביר ולרשטיין את חששותיו, "אני מודה ומתוודה שאני לא אוהב שכל התהליכים האלה קורים עכשיו כשאובמה עדיין בשלטון. בראייתי הגוי הזה עוין את מדינת ישראל, וחלילה וחס הוא עדיין עלול לגרום לנו נזקים משמעותיים בעיקר מול מועצת הביטחון, לכל מדינת ישראל. נתפלל שלא יקרה כלום. הייתי מעדיף שכל המהלכים האלה יהיו אחרי ה-20 בינואר כשיהיה שלטון אחר בארה"ב".

ולרשטיין מציין כי ברגע שהוצא מהחוק סעיף עמונה אין סיבה להעביר את החוק דווקא עד ה-25 בדצמבר, "ממילא כרגע הוצא נושא עמונה אז ממילא הדד ליין לא קיים. הייתי מצפה מראש הממשלה ומייחל שלא יבקש מבג"ץ אלא יודיע לבג"ץ שהוא יבצע את זה אבל לא ב25 בדצמבר".

לדבריו, למרות הכאב על עמונה יש כאן הישג גדול להתיישבות, "כל החלטה שמשמעותה היא הרס בהתיישבות ביהודה ושומרון מחייבת אותנו להפיק מתוק מהעז. צריך לזכור שהיו לנו דברים רעים כאלה החל מבג"ץ המפורסם של גרעין אלון מורה, בג"ץ רוג'ייב, שנאלצנו לפנות את רוג'ייב אבל הנהגת אלון מורה דאז בני קצובר מנחם פליקס וכל החבורה התעשתו ועלו לג'בל כביר ואולי זו היתה נקודת הפריצה הדרמטית ביותר".

"גם הריסת שכונת האולפנה בבית אל לא ריסקה את בית אל. נהפוך הוא, זה יצר תנופה גדולה מאוד ליישוב. אם בשל המהלכים האלה בנוהל כזה או אחר והוא לא ממש חשוב, יופסק השימוש בתואנה משפטית כדי לרסק את ההתיישבות, אז זה יהיה השג אדיר", הוסיף ולרשטיין. "צריך לזכור שההכרעה המדינית על יהודה ושומרון עדיין לא הוכרעה ואנחנו עדיין מחויבים לחזק את ההתיישבות בכל המרץ ובכל הכוח".

ולרשטיין מקווה שעמונה תהיה נקודת מפנה, "אני חושב שזו לא בעיה פרטית של עמונה. תושבי עמונה מנהלים במישור האישי מאבק של מסירות נפש וכאב לב גדול מאוד. אני ודאי חושב שהבג"ץ הוא בעל אג'נדה ואין לו שום יומרות להיות באמת בית משפט גבוה לצדק. אין בזה שום צדק ואף על פי כן, כשיש החלטה חלוטה אני לא רואה שום דרך שיכולה למנוע מאיתנו לממש את ההחלטה, השאלה היא האם אנחנו נמצא את החלופה הנכונה עבור אנשי עמונה ועבור כלל היישובים ביהודה ושומרון. לא זה מה שישבור אותנו, אלא 'נהפוך הוא'. אנחנו נקום ונתחזק מהנושא הזה, ובעיקר כל החברה הישראלית".

בהמשך הדברים מציג ולרשטיין גישה אופטימית, "ההישג הגדול מבחינתי זו נכונות של כל הימין בהנהגת ראש הממשלה להגיד שאם הבג"ץ לא יאשר אנחנו נלך לכל מיני פתרונות אחרים כמו מתווה קפריסין או מתווים אחרים. אנחנו החלטנו לצאת למאבק שבג"ץ לא יהיה יותר צד בשיקולים פוליטיים במאבק על יהודה ושומרון. צריך לזכור גם שלחץ בינלאומי חלילה על ההתיישבות או על כל מדינת ישראל עדיין שריר וקיים. אנחנו באנו להתיישבות ביו"ש כדי שבבוא העת יוחל פה החוק, אנחנו רוצים שמדינת ישראל תחיל את החוק ביהודה ושומרון ושהעולם יקבל את זה כחלק ממדינת ישראל. אנחנו עדיין רחוקים מהמהלך הזה".

"מפעל ההתיישבות חזק", קובע ולרשטיין לקראת סיום דבריו, "אלה לא הדברים שישברו אותו. הם משאירים עלינו צלקות קשות וכואבות, אבל אנחנו נצטרך לקום מחר בבוקר ולהמשיך להתחזק. לא יעזור שום דבר, יהיו תמיד כאלה שיחפשו את רעתנו".