המצפה והאנדרטה לזכר מורנו ואשר ז"ל בדרך האבות
המצפה והאנדרטה לזכר מורנו ואשר ז"ל בדרך האבותצילום: חזקי ברוך

בתנועת השמאל הקיצוני 'שלום עכשיו' מסרבים לבקשת בני משפחתם של סא"ל עמנואל מורנו וסגן עזרא אשר ז"ל להשהות את הרס האנדרטה שהוקמה לזכרם בשכונת נתיב האבות.

כזכור, דווח כאן על כוונת המנהל האזרחי לבצע את הרס האנדרטה כבר בשבועות הקרובים, עוד קודם להרס המתוכנן של בתי השכונה עצמם בהתאם לפסק הדין של בג"ץ.

בני משפחותיהם של הקצינים שנפלו, פנו לבית המשפט העליון בבקשה לדחות את ההרס על מנת שניתן יהיה להקים את האנדרטה במקום חלופי, אולם תנועת 'שלום עכשיו' שעתרה נגד שכונת נתיב האבות מסרבת לאפשר את המהלך.

"אנו פונים אליך בפניה אישית, כואבת ונרגשת", כתבו בני המשפחות לבית המשפט בפנייה המובאת היום באתר nrg, "האתר הוקם בתום לב, ללא כל דחיקת רגש של אף אדם ואף גורם, ואינו מפריע לאיש. לא ידענו כלל על בעיה כלשהי עם השטח, וכמובן שאין מדובר כאן במבנה קבע. כמו כן לא ידענו על הליכים משפטיים ברקע".

עוד ציינו במכתבם כי "ההחלטה גרמה לנו צער רב ואנו מבקשים לדחות את הריסת האתר, על כל פנים בצמוד למועד המבנים האחרים בשכונה".

במענה לבקשתם של בני משפחות אשר ומורנו כתבו נציגי 'שלום עכשיו' כי יש לבצע את הרס האנדרטה באופן מיידי ולא לדחות אותה מחשש שמא "דחייה נוספת תשמש את המשיבים כדי לטרפד את השבת הקרקע לבעליה".

עוד כתבו בתשובתם כי "העותרים לא יוכלו לשאת על כתפיהם את מחדלי העבר ואת העובדה כי מגדל התצפית נבנה במקום שלא כדין וללא הסכמתם. העותרים מבקשים להדגיש את הברור מאליו והוא כי הכאב שנוצר למשפחות אשר ומורנו בעניין האנדרטה לא נגרם באשמת בעלי הקרקע".

אילן מורנו: "אנחנו לא הולכים לשום מקום, לא זזים מכאן"

מני גרטלר, מי שהקים את האנדרטה לזכר שני חבריו, מתייחס לסירובה של 'שלום עכשיו' להיעתר לבקשת המשפחות ואומר לערוץ 7: "יהודים מבולבלים אבלים על מות אויבינו במידה שווה כמו על מות חיילינו. עוצרים מיד את האיוולת והרשע!", הוא אומר וקורא לציבור הרחב להגיע מחר לעצרת המחאה המתוכננת להתקיים במקום "למחות על ההשפלה של העם היהודי בארצו. מתקוממים על ביזיון חללי צה"ל". על העמדה אותה הציגה תנועת השמאל הוא אומר כי מדובר ב"הוכחה לחוסר האמת בצד השמאלי של המפה".

כאן המקום להזכיר את דבריו הנרגשים של אילן מורנו, אביו של סא"ל מורנו, בשיחה עם חזקי עזרא, כתב ערוץ 7 עמו ביקר במתחם האנדרטה לזכר בנו: "זה קורע לי את הלב", אמר על כוונת ההרס, "לכאורה אפשר לפרק ולהעביר, אבל הזלזול של המוסדות בזכר של אנשים שנפלו וברצון של האנשים שבנו את המקום כדי להנציח את הנופלים ללא תקציב וללא עזרה".

"בולדוזר יבוא ויהרוס ויהפוך את האדמה הזו למה? אין לאדמה הזו שום ייעוד אחר. לא יעבור כאן כביש ולא תיבנה כאן שכונה, לא יהודית ולא ערבית. יהיה כאן חור. הוא יסמל משהו?", אמר והוסיף: "להרוס את זה זה נשמע מטורף לגמרי, חולני. אם החברה שלנו מגיעה למצב כזה היא חולה".