מפורסם. קונטאר
מפורסם. קונטארצילום: צילום מסך

גולשים שביקשו לבחון אפשרות לימודים באוניברסיטה הפתוחה חיפשו פרטים ברשת האינטרנט לצד העמוד המוביל לפרטיה של האוניברסיטה מצאו, כמקובל במוסדות אקדמאיים מקבילים, את תמונותיהם ושמותיהם של מי שהוגדרו 'בוגרים מפורסמים'.

ברשימה זו הבחינו לתדהמתם גם בדמות דיוקנו של המחבל סמיר קונטאר, רוצחם של בני משפחת הרן ושני שוטרים בשנת 79'.

תמונתו ושמו של המחבל ששוחרר במסגרת העסקה להשבת גופותיהם של אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל, הופיעו לצד תמונותיהם של שחקן העבר איציק קורנפיין, אשת העסקים ניקול ראידמן ואחרים.

יאיר דן, צעיר תושב ירושלים מספר: "התעניינתי בתוכן של לימודי תקשורת באוניברסיטה הפתוחה, כתבתי בגוגל 'האוניברסיטה הפתוחה' בדף הייצוגי שהופיעה מולי הופיעו תמונות של בוגרים מפורסמים. כשראיתי את תמונתו של סמיר קונטאר נעתקה נשימתי. נפגעתי בשם משפחת הרן וכל המשפחות השכולות. מישהו עשה טעות ונתן אפשרות ללמוד לתואר אקדמאי למחבלים עם דם על הידיים. משם ועד לעודד טרור ולגרום לכל אזרחי המדינה לתחושה קשה בגלל אלגוריתם של גוגל שגרם לפרסום תמונתו "כבוגר מפורסם" הדרך קצרה".

דבר תמונת המחבל המתנוססת כבוגר מפורסם של האוניברסיטה העברית הגיע גם לידיעתו של צור גולדין, אחיו התאום של הדר גולדין הי"ד, ובפנייה לאוניברסיטה כתב צור: "כואב לראות מה אסיר ארכי מחבל מקבל מהמדינה בשהותו בבית כלא ישראלי בעוד ששבוים ישראלים מוחזקים בשבי חמאס באופן ברברי ותת אנושי".

רשימת המפורסמים. קונטאר
רשימת המפורסמים. קונטארצילום: צילום מסך

בתגובה לדברים נמסר מדוברות האוניברסיטה הפתוחה כי הצגת תצלומי הבוגרים המפורסמים אינה מתבצעת על ידי גורם כלשהו של האוניברסיטה, אלא מדובר בתוצאת פעולתו של אלגוריתם של גוגל המזהה חיפוש יתר של אישים ודמויות, וכאשר מצטברת התעניינות רבה בגוגל אחרי דמות כזו או אחרת עולה הערך של שם הדמות באופן אוטומטי באתר המוסד האקדמי שבו למד.

באוניברסיטה מציינים כי אכן בשעתו למד קונטאר במסגרת האוניברסיטה הפתוחה מתוך תא הכלא שבו ישב כפי שיכול כל אסיר אחר ללמוד. עם זאת מוסיפים ומציינים בדוברות האוניברסיטה כי מזה כשלוש שנים, ככל הנראה בעקבות החלטה מדינית, אסירים ביטחוניים, דהיינו מחבלים, אינם לומדים באקדמיה הישראלית.

בהתייחסות לפנייתו האישית של צור גולדין מוסיפים באוניברסיטה הפתוחה ומדגישים כי "האוניברסיטה הפתוחה מקווה שגופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל יובאו במהרה למנוחות בקבר ישראל".

דובר 'גוגל ישראל' מגיב לדברים ומוסר כי "המידע שנמצא ב'גרף המידע' (Knowledge Graph) של גוגל מגיע בדרך כלל ממקורות מידע פתוחים ונגישים, כמו וויקיפדיה, פריבייס ועוד, וכמו כן אנחנו מביאים בחשבון גם את החיפושים שנעשו בגוגל סביב אותו הנושא. אם ישנם אי דיוקים במידע, אפשר להודיע זאת לגוגל על ידי הקלקה על הקישור הנמצא בתיבת גרף המידע".