מנת דם
מנת דםצילום: רבקה זפרט/ פלאש 90

ועדה מקצועית של משרד הבריאות, בראשות הפרופסור מנפרד גרין, חוקר ואפידמיולוג בכיר, ממליצה לאפשר לעולים מאתיופיה לתרום דם בניגוד למדיניות שהיתה עד היום.

הוועדה ממליצה על הסרת מגבלת התרומה של יליד אתיופיה והשוואתם לקריטריונים המקובלים בכל מדינות העולם המפותחות, כך שהמגבלה תהיה רק למי ששהה מעל שנה בארץ אנדמית וטרם חלפה שנה מאז הגעתו לישראל.

מגבלה זו תחול על כל התורמים, ובכלל זה על ילידי הארץ, ללא קשר למוצא, כך שלא יתקיים הבדל בין ילידי אתיופיה לשאר האוכלוסייה.

בנוסף ממליצה הוועדה על עדכון שאלון תורמי הדם כך שיכלול התייחסות נוספת להתנהגות שעלולה להגביר את הסיכון להדבקה.

"ישראל היא חלק מזירה בינלאומית", מסבירים חברי הוועדה. ''מדיניות זו מקובלת במדינות המפותחות בעולם, בהתאם להמלצות ארגוני הבריאות המובילים כגון FDA וגופי הבריאות במדינות אירופה. אין היום סיבה מוצדקת להנחיות שונות בישראל, ביחס לשאר העולם''.

בנוסף מסבירים בוועדה כי בדיקות המעבדה הקיימות כיום לתרומות הדם יעילות ומשתפרות עם הזמן. ''בקרוב יבוצע שדרוג של הבדיקה ל-HIV, HBV ו-HCV באופן שהשיטה החדשה רגישה יותר ומאפשרת צמצום "תקופת החלון" (תקופת חלון בת ימים ספורים – בה אדם נדבק אך הבדיקה לא מראה זאת). הבדיקה החדשה תפחית את הסיכון של תרומות דם בכלל האוכלוסייה ובכלל זה באוכלוסייה זו''.

תרומות דם על ידי מבוגרים

הוועדה ממליצה לשנות את המדיניות הקיימת היום ולפיה מבוגרים מעל גיל 65 אינם יכולים לתת תרומה ראשונה, ולהסיר את מגבלת הגיל לתרומה ראשונה. ההחלטה על תרומה תהיה על בסיס אינדיבידואלי, ובהתאם למצבו הרפואי הספציפי של התורם.

כמו כן, על בסיס אותם השיקולים והמקובל על ידי המומחים וארגוני הבריאות בעולם, גם גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם לאחר מגבלה של שנה בלבד. המלצה זו תואמת את המלצות ה-FDA.