הציבור יהנה. ד"ר חדוה בר
הציבור יהנה. ד"ר חדוה ברצילום: Yonatan Sindel/Flash90

המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, ד"ר חדוה בר, נאמה היום (ראשון) בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", במסגרת פאנל רגולטורים שעניינו "פיננסים, בנקאות ורגולציה - האם הגענו לשיווי משקל"

בר ציינה כי "יש שינוי אדיר בבנקאות, וצריך פחות עובדים. מאחורי המעבר לטכנולוגיה יש שינוי גדול, שינוי של התייעלות".

בר העריכה כי כ- 5,100 עובדים יעזבו את הבנקים בחמש השנים הקרובות, "זה 15% ממערכת הבנקאות, נטו זה ייצא 10% כי יהיו גם גיוסים, אבל גיוסים בשכר יותר נמוך. עשינו את זה בצורה שמכבדת את העובדים, רבים מהם עבדו עשרות שנים והיה חשוב שהם ייצאו בצורה מכובדת".

בנוגע לעתיד הבנקים בישראל לאחר הצמצומים אמרה בר: "אחרי הצמצום, לבנקים תהיה יותר ניידות וגמישות, גם בטייס האוטומטי שמחייב העלאות שכר אוטומטיות וגם בניוד עובדים. הבנקים מצמצמים סניפים ומקטינים את הנדל"ן שהם משלמים עליו. יש צמצום גם בהוצאות השכר, שמתחיל מלמעלה, מההנהלה. יהיו פחות עובדים, פחות הוצאות שכר, פחות סניפים והרבה יותר טכנולוגיה. כל זה יקרה תוך גידול בפעילות. כלומר מערכת בנקאות יותר רזה עם יותר פעילות".

בנוגע למספר הסניפים פירטה בר: "ייסגרו כ-220 סניפים, כ-20% ממספר הסניפים במערכת הבנקאות כיום. בפריפריה דווקא פותחים סניפים ובערים הגדולות, למשל בירושלים ובתל אביב – סוגרים. כל תכניות ההתייעלות הללו ייצרו חיסכון של יותר ממיליארד שקל בשנה. הציבור ייהנה מהחיסכון הזה בכמה דרכים: כבעל מניות – דרך הדיבידנדים, בהטמעת חדשנות וטכנולוגיה ובהורדת העמלות.

''בהגדרה, תהיה הנחה לכל פעולה בנקאית שתיעשה באמצעים ישירים – אתר, אפליקציה ועוד. אנחנו בטוחים שלאחר שכולם יתרגלו, הלקוחות ייהנו משירות הרבה יותר טוב והרבה יותר זול".