הרובע היהודי בפראג
הרובע היהודי בפראגצילום: ערוץ 7

בית העלמין היהודי בפראג, הממוקם בין שני בתי כנסת בעיר, נחשב לאחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים באירופה.

על פי ההערכות נמצאות בו 12 אלף מצבות ונקברו בו כ- 30 אלף בני אדם. לאור הצפיפות הופסקה הקבורה במקום כבר לפני עשרות שנים.

כעת הודיעו ראשי המוזיאון היהודי בפראג, האחראים על בית העלמין היהודי, כי בקרוב יוקם מאגר מידע דיגיטלי שיכלול את שמותיהם של כל היהודים שנקברו בבית העלמין. הם מקווים כי בכך יסייעו ליהודים רבים ברחבי העולם לאתר את בני משפחותיהם שנקברו במקום.

דניאל פולקוביץ', היסטוריון מטעם הקהילה היהודית בפראג, סיפר על הפרוייקט להפוך את בית העלמין היהודי, שהוקם באמה ה-15, למאגר דיגיטלי. "אני נמצאים בעיצומה של תוכנית דיגיטלית. זה יהיה תיעוד מצולם מלא של בית העלמין היהודי. תמלילי המצבות מקוטלגים על גבי מסד נתונים, שיהיה זמין באינטרנט. בעקבות העובדה כי המצבות מכילות לא רק את שמות הנפטרים אלא גם את שמות הוריהם ובני משפחותיהם, מסד הנתונים יכול להכיל עד 100 אלף שמות" סיפר פולקוביץ'.

הוא הוסיף גם כי אין עדיין תאריך מדוייק להשקת האתר הדיגיטלי עם שמותיהם של הנקברים ותיעוד המצבות שלהם, לאור המספרים הגבוהים במיוחד של הנתונים.

הצפיפות הגדולה בבית העלמין היהודי בפראג הביאה לצורך בקבורה בקומות, כך שבמקומות מסוימים בבית העלמין ישנן ארבע קומות של נקברים. הדבר הביא לכך שיהודים רבים ברחבי העולם אינם יודעים עדיין כי חלק מבני משפחותיהם קבורים בבית העלמין בפראג, ומאגר המידע החדש יסייע להם בכך.