בנימין נתניהו
בנימין נתניהוחיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי יש לאפשר לראש הממשלה ולשרים לבצע יותר מינויים פוליטיים במשרדי הממשלה השונים בדומה לשיטה הנהוגה בארה"ב.

"טראמפ ממנה 4,000 איש לתפקידים בלי ועדות איתור ובלי ביורוקרטיה, בישראל אי אפשר למנות אפילו כמה מאות. צריך לשנות את השיטה", דברי נתניהו בישיבת הממשלה.

הנושא עלה בדיון שעסק במעמד של הפקידים השונים, בכירים יותר ופחות, במשרדי הממשלה. חלק מהשרים טענו בדיון כי הם מתקשים לעסוק במינויים או בפיטורים של פקידים - בשל הצורך להקים ועדת איתור לכל מינוי בכיר - והדבר לוקח זמן רב.

הם הלינו כי קשה מאוד לנהל משרד ממשלתי בצורה כזו - וזכו לתמיכתו של ראש הממשל שטען כי מינוי בכיר צריך להיות משרת אמון - ללא צורך במכרזים או בוועדת איתור.

בתום הדיון הוחלט על הקמת ועדה בראשות שניים מהשרים: השר יריב לוין המקורב מאוד לראש הממשלה ושרת המשפטים איילת שקד. הוועדה, שתכלול שרים נוספים תעסוק בהמלצות לשינוי הליך מינוי הפקידות הבכירה במשרדי הממשלה השונים.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה הגיבו להקמת הועדה לסוגיית מינויי הבכירים במשרדי הממשלה ואמר כי "יש לברך את הממשלה על הקמת ועדה שתסדיר את הליך המינויים הבכירים. איוש התפקידים הבכירים בשירות הציבורי באופן המשקף את רצון הציבור, באמצעות נבחריו, יטיל סמכות ואחריות על נבחרי הציבור שלא יוכלו להאשים את הבירוקרטיה או הפקידות בעיכוב תהליכים".

"נבחרי הציבור מגיעים לתפקידם בשם מדיניות שהוצגה לעם ועמדה לבחירתו. כלי מרכזי והכרחי למימושה של אותה מדיניות הוא מינוי אנשים השותפים לה והרואים בקידומה את משימתם, לשירות הציבורי", לשון הודעת התנועה.