בקרוב: התראה לשכחת ילדים - בכל רכב

משרד התחבורה ניסח תקנה שתחייב אמצעי התרעה לשכחת ילדים ברכב פרטי. התקנה ממתינה לאישור הייעוץ המשפטי. רק חברה אחת ניגשה להליך.

אורלי הררי , י"ב בכסלו תשע"ז

הדיון בוועדה לזכויות הילד
הדיון בוועדה לזכויות הילד
צילום: דוברות הוועדה

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ב') דיון בנושא ''מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב''.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה בפתח הדיון: "בחודשי הקיץ כינסנו מספר דיונים סביב הנושא והחלטנו לעשות מעשה ולצאת לתוכנית שתיתן מענה לגזרות השונות של התופעה הכואבת הזו.

"הייתה התגייסות של מערכת החינוך... גם אור ירוק והרשות לבטיחות בדרכים שיתפו פעולה. משרד התחבורה התבקש לתקנה שתחייב אמצעי טכנולוגי להתרעה ברכבים פרטיים. הלכנו על הקו של המשרד והחלטנו שנחייב רק מי שיש לו כיסא בטיחות. לצערי טרם קיבלנו בשורות, אני מקווה שכעת נשמע בשורות", אמרה.

מנהלת אגף הנדסה ותקינה במשרד התחבורה, עינת סגל, סיפרה בדיון "עשינו עבודה מקדימה כדי לבחון את הנושא, כדי שיהיו מערכות אמינות וכן בחשיבה מי צריך שיהיה לו, כדי לא לחייב אנשים שאינם נוגעים לכך. העניין יצא לדרך, יש כבר תקנה ואנחנו ממתינים כעת לאישורה מצד הייעוץ המשפטי כדי שנוכל לצאת ליישום. קשרנו את התקנה בהמצאות כיסא בטיחות עד גיל 3".

לצד כך ציינה סגל כי לאף אחת מהמערכות הקיימות בשוק אין תקינה, נוכח כך שלא קיימת תקינה בעולם כלל בנושא זה: "במכון התקנים ישנה כרגע מערכת בבדיקה, היא טרם אושרה, מדובר בהליך ארוך, יכול להיות שהיא גם לא תאושר. חשוב לנו שיהיו עוד מערכות כי כרגע מדובר על מערכת בעלות של 700 ש"ח רכישה, 300 ש"ח התקנה ועוד 10 ש''ח כל חודש לחברת הסלולר".

יו"ר הוועדה שאשא ביטון אמרה כי "יש לבדוק כיצד אנו מסייעים פה כלכלית, יש לסבסד את העלויות". סגל השיבה: "אנחנו עובדים על קול קורא שמציין שמשרד התחבורה יחייב במערכות כאלה, כדי להראות למפתחים שיש למה להשקיע, ואנחנו שוקלים השתתפות בעלות הבדיקה".

בדיון עלה כי שתי סיבות מרתיעות מפתחי מערכות מלפנות להליך שיכשירן לתקינה – העלות הכבדה של אישור המערכת במכון התקנים, ושאלת האחריות במקרה אסון בו המערכת כושלת ולא מתריעה על שכחה ברכב.

ח"כ שאשא ביטון הבהירה כי "אנחנו רוצים להגיע לקיץ שיש לנו תקנה כזו, קיץ נטול ילדים מתים ברכב. כמה זמן עד שיהיה אישור לתקנה?".

סגל עדכנה כי "קבענו בינואר דיון בהפצת הקול קורא, התהליך לאישור במעבדות רכב הוא ארוך. החברה התחילה את התהליך באוגוסט והמוצר טרם אושר".

שאשא ביטון סיכמה את הדיון: "יש עוד עבודה תפיסתית ותודעתית. אני לוקחת אחריות מלאה על זה שצריך לקדם את נושא האביזרים הטכנולוגיים. אבקש ממשרד התחבורה עדכון על התקדמות התהליך. חשוב ששכחת ילדים יהיה חלק מהתוכנית הלאומית לבטיחות ילדים''.

היא פנתה לנציגי משרד החינוך והגננות ואמרה להם כי ''חשוב להשאיר את הנושא על סדר היום לקראת הקיץ''. לאנשי הרשות לבטיחות בדרכים אמרה שאשא ביטון: נשמח לקבל עדכון אודות הקמפיין. המעונות המפוקחים, אנו מברכים על ההתגייסות ומבקשים מאמץ גם כשילד לא מגיע".


הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il