אורן חזן
אורן חזןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

פוליטיקאים מכל גווני הקשת הפוליטית הגיבו בחריפות למיצג באקדמיית ''בצלאל'' שבו הוצגה תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חבל תלייה.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר כי מדובר ב"חציית קווים ברורה המגיעה להסתה נגד ראש הממשלה שאין לה מקום". בעמוד הפייסבוק שלו הוסיף ריבלין כי "למדנו בדרך הקשה מכל כי אין מקום לשפה כזו, לא במילים ולא בדימויים ועל כל יוצר ואמן לקחת אחריות על יצירתו ועל היכולת שלה להתפרש כהסתה בעיני הצופים בה".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, מסר: "אני מגנה בתוקף את התמונה של ראש הממשלה, בה מוצגת דמותו עם חבל תליה. חופש הביטוי הוא חשוב והכרחי, אך אין מקום לעשות בו שימוש על מנת להסית לפגיעה במנהיגי ציבור מימין או שמאל.

''דווקא בימים אלה של התלהמות אנו מחויבים לאחריות. זו אינה דרכנו, את נתניהו נחליף באמצעים דמוקרטיים בלבד", הדגיש הרצוג.

השר לשעבר גדעון סער כתב בדף הפייסבוק שלו,''תמוה ומטריד שב'בצלאל' הסירו את 'יצירת האמנות״' המופקרת רק לאחר הפרסומים התקשורתיים שלה''.

ח״כ אורן חזן (הליכוד) יגיש תלונה במשטרה נגד האחראים למיצג המסית. ״עליית המדרגה בהסתה של השמאל נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מובילה לרצח פוליטי נוסף״, אמר חזן. ״במסווה של חופש ביטוי וחופש אומנות מוביל השמאל בישראל להסתה חסרת תקדים נגד ראש הממשלה.

"בשבוע שעבר זה היה פסל מוזהב של נתניהו שהוצב בכיכר רבין ועכשיו זה תמונות של ביבי עם חבל תלייה. הפוליטיקאים מהשמאל שותקים המראה הטוב ומגבים במקרה הרע. ההסתה הפרועה הזו תוביל בסוף חלילה לעוד רצח פוליטי״.

כאמור, ח״כ חזן מתכוון להגיש תלונה במשטרה. ״אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה להורות למשטרה לפתוח בחקירה ולמצות את הדין גם עם המוסד שנתן את הבמה להסתה. על המשטרה לבדוק כיצד בצלאל נתנו יד להסתה מטורפת כזו״, הדגיש.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הבהירה כי "הכרזה שהתפרסמה בבצלאל היא כרזת הסתה". לדבריה ''האצטלה האומנותית לא מפחיתה מהמעשה המכוער והדוחה, המתיר את דמו של ראש הממשלה. ההתפלפלות כי זהו שיח אומנותי מוכיחה שיש האלה שלא למדו מההיסטוריה העגומה בארצנו.

''יחד עם זאת, הניסיון של שרת התרבות להעניש מוסד אקדמי בשל כרזה אסורה הוא בבחינת ציד מכשפות שמלמד שוב עד כמה איבדה הממשלה את בלמיה הערכיים והמוסריים", הוסיפה ורבין, "חובה לחקור ולהעניש בחומרה את מי שעומד מאחורי הכרזה, אבל מכאן ועד השתלחות ושלילת תקציבים מבצלאל, הדרך ארוכה".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) אמר כי "אסור שנתייחס בשוויון נפש לכרזות ההסתה נגד נתניהו. נתניהו מלהיט ומסלים את השיח הציבורי, אבל התנהלותו הלא אחראית, מחייבת את כולנו ביתר אחריות", הדגיש פריג'. ''מי שעומד מאחורי הכרזות משחק לידי נתניהו וחבריו שמבקשים להיבנות מהשנאה ומעוניינים בה".

המשנה לראש עיריית ירושלים דב קלמנוביץ שיגר מכתב לנשיא האקדמיה ''בצלאל'' פרופ' עדי שטרן ובו דרישה להורדת המיצג המסית נגד ראש הממשלה.

במכתב כותב קלמנוביץ כי "עמדתכם בדבר חופש הביטוי האומנותי המצדיקה את קיום התערוכה מזכירה לי את ההסתה כנגד ראש הממשלה המנוח יצחק רבין - עת הופצו תמונותיו לצד סממנים נאציים בכיכר ציון בירושלים.

"היו שטענו ששתיקתו של בנימין נתניהו כנגד אותם מפיצי תמונות היא זאת שהביאה להמשך ההסתה ולרצח בסופו. ההגנה שאתה נותן למארגני התערוכה משמעה כתמיכה בהסתה כנגד ראש הממשלה", הוסיף. "אני דורש ממך לפעול במידי להסרת המיצג המסית הזה ולפעול למניעת ההסתה בתוך כותלי האקדמיה בצלאל''.

קלמנוביץ הדגיש כי "אי מילוי דרישה זו יגרום לפעולה שלי ושל חברי למועצת העיר למניעת כל שיתוף פעולה עתידי, כולל תמיכה, עם מוסדכם".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), אמר כי "ה'יצירה' שנתלתה בבצלאל היא ‏לא אומנות ולא בטיח, בטח שלא מצחיקה". לדבריו ''נשבר כבר מכל מחפשי תשומת לב שעל הגב של כולנו מנסים לבנות 15 דקות של תהילה אבל משמנים בעוד דלק את מכונות הפילוג הקיטוב. לו הייתי סטודנט בבצלאל הייתי זורק את הדבר הזה לפח כי לשם זה שייך.

''שמחתי לשמוע שהשרה מירי רגב כבר מאיימת ומפלגת", הוסיף. ''אני עדיין מחכה לשמוע מה יש לה להגיד על הכתובות 'מוות לשוטרים' בעמונה מיום שישי. שהן אגב, לא יצירה, לא מטאפורה ולא שום עבודה של סטודנט. הן המציאות".

ח״כ איציק שמולי מהמחנה הציוני מסר: "פשוט מזעזע. זה לא אנחנו וכדי להיות רלוונטיים לשלטון בעתיד חובה להתנער מדברים כאלה. חופש האמנות הוא דבר חשוב אבל אסור שישמש כיסוי להסתה ולפגיעה. את נתניהו חייבים להחליף אבל כשרואים דברים דווקא מתוך המחנה שרצחו את מנהיגו חייבים להתייצב ולהוקיע. אני קורא למוסד להסיר מיד את המיצג הזה, אין לזה שום קשר לאמנות״.

שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב (הליכוד), אמרה כי "חופש האמנות אינו חופש להסתה! זה החל בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. זהו כישרון אמנותי להסית ולרצוח. אם זו היתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים.

"אני קוראת לשר החינוך נפתלי בנט ואומרת: הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה ותעצור את התקציבים ל'בצלאל'", הוסיפה רגב.

מבצלאל נמסר בתגובה כי "האקדמיה לאמנות ולעיצוב היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם. עדיין לא ברור, ואנו מבררים, אם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט, אולם בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזכרון. התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט".