העוקץ הטלפוני של מתנות האשראי

זהו סיפורו של א', לקוח חברת אשראי שקיבל שיחת טלפון המבטיחה לו מתנות לרוב ואף כסף מזומן ...אם רק ימסור את מספר כרטיס האשראי שלו.

שמעון כהן , י"ג בכסלו תשע"ז

זהירות
זהירות
צילום: מרים אלסטר. פלאש 90

א' הוא לקוח חברת אשראי מסוימת שבאחד הבקרים קיבל שיחת טלפון מרנינה בה דווח לו כי כלקוח ותיק של החברה הוא זכאי לשורת פרסים ותשורות, אולם לשם קבלתם הוא צריך למסור את פרטי מספר כרטיס האשראי שלו. בקשה תמוהה זו עדיין לא עורר את חשדו.

הטלפנית שמעבר לקו הזדהתה כנציגת חברה האחראית על מתן אותם פרסים נחשקים להם זכאים לקוחות ותיקים שצברו מספר גבוה של נקודות ברכישות שביצע לאורך השנים, כך הסבירה ודיווחה ל-א' כי על פי הרשום אצלם מגיעה לו טלוויזיה חינם כולל התקנה ובנוסף סכום של שלוש מאות שקלים שיועברו אליו מדיי חודש בחודשו במזומן, אך לשם אימות זהותו עליה לקבל ממנו את ארבע הספרות האחרונות של כרטיס האשראי שלו.

א' שמע מהטלפנית כיצד היא מציינת את ארבע הספרות הראשונות של כרטיס האשראי שלו, עובדה שחיזקה את אמונו בדבריה, ולאחר מספר שאלות נוספות מסר לה את המשכו של המספר תוך שהוא מקבל הבטחה כי המתנות שדובר עליהן תועברנה אליו במהרה. בהמשכה של השיחה הובטח לו כי בשלב ראשון יקבל כמתנה מכונת גילוח עליה לא יצטרך לשלם, גם לא את דמי המשלוח.

לאחר שיחת הטלפון חש א' אי נוחות מסוימת, תחושה שהתגברה לאחר ששאל את רעייתו אם גם היא קיבלה שיחה דומה, בהיותה גם היא לקוחה ותיקה של אותה חברת אשראי, ונענה בשלילה ובהרמת גבה.

א' החליט לבדוק את הדברים ישירות מול חברת האשראי, ושעות אחדות לאחר השיחה עם הנציגה שהבטיחה את המתנות יצר קשר עם חברת האשראי ושאל אם מוכרת להם החברה שפנתה אליו, או שמא מוכרים להם פרטים כלשהם אודות מתנות המוענקות ללקוחות ותיקים שצברו מספר רב של נקודות ברכישותיהם.

נציגת חברת האשראי בדקה את הדברים וקבעה כי אין כל היכרות וכל התקשרות עם חברה שכזו, אך ידועים בחברה שלה ניסיונות של חברות שונות ומשונות "לעקוץ" לקוחות, בעיקר מבוגרים, תוך הבטחת הבטחות ומתנות חסרות כיסוי, כאשר יעדה של כל שיחה כזו הוא אך ורק להגיע אל מספר כרטיס האשראי של הלקוח.

כאשר ציין א' באוזניה כי הטלפנית של החברה המדוברת ידעה להציג בפניו את ארבע הספרות הראשונות של מספר האשראי שלו, עובדה שכאמור חיזקה בו את תחושת האמינות שבדבריה, הבהירה לו נציגת חברת האשראי כי ארבע הספרות הראשונות הן אחידות אצל כל לקוחות החברה, כך שהמידע ידוע לכל טלפנית שתפנה אליו, וכל שנותר עבור החברה העוקצת הוא להשלים את ארבע הספרות האחרונות.

א' שאל את הטלפנית אם היא מזהה ניסיון משיכה מכרטיס האשראי שלו מאז שמסר את השלמת המספר, ותשובתה הייתה שאכן היה ניסיון משיכה בדקות האחרונות, אך מדובר היה בסכום גבוה מתקרת האשראי שלו ועל כן לא אושרה המשיכה.

הפרטים כולם הביאו את נציגת חברת האשראי להבהיר ל-א' כי כעת לא נותר לו אלא לבטל את כרטיסו ולהמתין להנפקת כרטיס חדש. א' עשה כעצתה וכרטיסו בוטל.

זמן קצר לאחר מכן נודע ל-א' על מקרים נוספים של בני משפחה וחברים, מקרים בהם חברות שונות פונות, בעיקר ללקוחות מבוגרים, בניסיון לתעתע בהם על מנת להגיע אל מספר כרטיס האשראי ולבצע רכישות והעברות בנקאיות שלא בידיעתם.

מאוחר יותר, אגב, הגיעה לתיבת הדואר של א' אותה מכונת גילוח שהובטחה לו שתישלח בחינם וללא עלויות דמי המשלוח, אך לצד מכונת הגילוח חשבונית על סך 49.90 שקלים עבור דמי המשלוח, אלו שהובטח שלא לגבות. א' בחר שלא לפנות אל החברה ולהתעמת עם נציגיה בשל הסכום הנמוך יחסית. לדבריו "אם חמישים השקלים הללו הם המחיר של העסקה המפוקפקת הזו, אז דיינו".

"הם מנסים לנצל את העובדה שאנחנו לא בדיוק מתמצאים בכל הפרטים, נותנים אמון, לא חושדים במי שמציג לנו פרטים אישיים שלנו, וכמו במקרה שלי מצליחים פעמים רבות להגיע אל מספר כרטיס האשראי. אני ניצלתי מאבדן של כסף רב רק בגלל שהם ניסו למשוך סכום גדול מדי, אבל אחרים ששמעתי עליהם נעקצו בסכומים שונים, גבוהים ונמוכים", אומר א' לערוץ 7.

הוא מדגיש: "אני קורא לציבור הרחב להיזהר מעקיצות טלפוניות שכאלה. אל תמסרו את מספר כרטיס האשראי ואל תתפתו להבטחות סרק שכאלה. מייד כשאתם שומעים הבטחות מהצד השני של הקו נתקו את השיחה. בנוסף אני פונה דרככם לחברי הכנסת שלנו – מישהו מכם חייב לפעול ולמנוע את היכולת של האנשים הללו לנצל את התמימות שלנו, המבוגרים, ולגנוב אותנו. דרושה חקיקה ובמהירות כי בכל יום שחולף הגזל הזה נמשך".

בידי מערכת ערוץ 7 הפרטים המלאים, הן של הלקוח והן של חברת ה"מתנות", אולם במודע בחרה המערכת שלא לציין את שם החברה, מאחר ומדובר בניסיונות עוקץ המתבצעות על ידי מגוון חברות בשמות שונים ובתואנות שונות ולאו דווקא על ידי החברה המסוימת שניסתה לעקוץ את א'. ראו הוזהרתם וראו להזהיר אחרים.