התוועדות בעמונה

שרה אליאש, אשת חינוך וחברת גוש אמונים, מראשונות המתיישבים בשומרון, מתייחסת בשיחה עם ערוץ 7 למאבק של תושבי עמונה נגד הרס היישוב ומקווה שהמאבק לא יגלוש לפסים אלימים שעלולים להזיק להישגים שכבר הושגו בתחום הסדרת ההתיישבות ביו"ש.

"בתחילה קיוויתי שהם יקבלו את המתווה אבל באמת הבנתי לאחר מכן שהמתווה מצומק מאוד ביחס למתווה הראשוני והוא באמת לא פותר את הבעיה. ליבי עם האנשים שפעלו כאן במסירות וכעת הם שמו את הראש שלהם והם משלמים את המחיר הכבד ביותר, מחיר של עקירה בלי שום ביטחונות. עוקרים ישוב פורח והם ישלמו מחירים אישיים וחברתיים, קיוויתי שלא נגיע ליום הזה".

אליאש סבורה שהמאבק הפעם שונה מהמאבקים הקודמים נגד פינויים ביו"ש, "פסק הדין של הבג"ץ היה מאוד לא הוגן ולא מידתי ביחס לפסיקות אחרות לגבי ערבים וגם המדינה גררה רגליים אבל כעת ברור שזה מאבק משפטי-פוליטי, מאבק שאנשי עמונה עוררו במסירות נפש ואני מקווה שזה יצליח להביא את חוק ההסדרה וגם אם לא, יש את תקנת השוק וההתייחסות ליו"ש כמו אל מקומות אחרים בארץ עם אפשרות להפקעה או פיצוי כמו במקומות אחרים".

אליאש מתכננת לשהות בעמונה ולהצטרף למוחים, אך מעבירה מסרים ברורים לאלפים שצפויים לשהות בישוב. "הייתי בימית, בגוש קטיף, בחומש ובהרס עמונה ב-2006. המחאה עכשיו היא שונה כי בכל המאבקים שציינתי הממשלה רצתה לפנות יישוב ופה זה לא המקרה. חשוב שהמחאה תישאר במסגרת מחאה וחלילה שדברים יגיעו לשמץ מהמראות שהיו בעבר.

"אני חוששת שיהיה קשה מאוד לשלוט ולכן אני מבקשת מכולם לא להפעיל אלימות כי זה רק יפגע בכל הרווח שמשיגים במחאה הזאת. אנחנו עלולים להפסיד את כל האמפתיה בשנייה אחת בשל מחזות של אנשים שלא שולטים בעצמם, משתוללים ופוגעים בכוחות הביטחון.

"שהיום הרבה תלוי בדעת הקהל וצריך לקחת את זה בחשבון ולא להלהיט את הצעירים מעבר להדגשה שזאת מחאה והשתתפות בכאב עצום", הוסיפה אליאש.