חנוכה הוא חג טוב

מעשייה משפחתית פשוטה, איך מגיירים זמרת יהודייה שמככבת במצעדי מוזיקה בינלאומיים ומשה חבושה מוצא מנוח לרגל היונה. מתכוננים לחנוכה

עוזיאל סבתו , י"ח בכסלו תשע"ז

הנשיא ריבלין מדליק נרות חנוכה בבית הלבן
הנשיא ריבלין מדליק נרות חנוכה בבית הלבן
צילום: קובי גדעון, לע"מ

בימים ההם בזמן הזה | שבט אחים וחיליק פרנק | אלבום

בעידן שבו מחוללי האפקטים מתחרים ביניהם על גירוי עוד בלוטת שמע שטרם קהתה מרצף הצלילים והרעשים שחולפים על אוזננו בכל רגע ורגע, ההרכב 'שבט אחים' מחזיר לנו את הרוגע והשלווה, השמחה והאושר הפשוטים אל המעשיות המוזיקליות של עם ישראל.

הסיפור החדש, ניצחון המכבים, מגיע מ'משפחת ואך האינסטרומנטלית' באלבומם הרביעי שבו מתארח חיליק פרנק. הניגונים הקלאסיים שנשמעים מכליהם של חברי הקונצרט המשפחתי מזכירים לכל אחד את החלום של האימא אי שם בילדות – כשכל המשפחה התאספה לשיר ולנגן, אחד תפס בגיטרה, אחד תופף בדרבוקה והשלישי התיישב על יד הפסנתר, והאימא מדושנת העונג מפנטזת על אלבום משפחתי.

יש אלו החולמים ויש אלו המגשימים חלומם ושאפו להם, בטח כשלא מדובר בילדים או בנערים אלא באנשים מבוגרים. בני כמה בדיוק? לפי התמונה נראים כבר אבות ואולי אף סבים, אך אם ננחש על פי המוזיקה ששובבות מוזיקלית מרצדת בה, ממש כמו להבות נרות החנוכה, מדובר בחולמים מלאי להט נעורים.

BURN | מכביטס | קליפ

הם אמריקאים, הם מוכשרים, פיהם הוא נשקם הבלעדי ובזכותם זוכים גדולי מבצעי להיטי הפופ הבינלאומיים לטיפה של גן עדן.

בקישור הבא מגויר 'BURN' של הזמרת אלי גולדינג (היהודייה, אגב), המכביטסים משליכים את סיפור חנוכה לימינו ואת גבורת המכבים לגבורה יהודית עכשווית, אל מול אנטישמית, אל מול חבורת הבריונים שבקליפ, אל מול הבושה והפחד מהחזק. מעטים מול רבים.

והכל בהרמוניה מוזיקלית מושלמת.

י-ה הצל יונה | משה חבושה | פיוט

נוהגים לרטון על כך שלספרדים אין מה להציע בחנוכה. לא פיוט, לא שירה ולא זמר חגיגי לחג.

אז זהו שלא.

"י-ה הצל יונה מחכה ודמעתה לך מפכה, ותשמח בה אתה מלכה, בשמונת ימי חנוכה... הציל את נין חשמונאים" – הכירו את המתחרה של 'מעוז צור' האלמותי. הפיוט הנסתר, הנעלם, הידוע רק ליודעי חן ולחובבי הפיוט.

דורות על דורות מפכה דמעת היונה. והנה כעת, כשחזרנו לארצנו ומצאה היונה מנוח לכף רגלה – כאן בארץ ישראל, כדאי לחזור אל הפיוט היפהפה – אם בלחנו השמח והחדש (יחסית, נכתב לפני כחמשים שנה) של רחמים עמר, או בלחן העתיק ליהדות בבל.

שני הלחנים מושרים בקישור הבא מפיו של משה חבושה, יחד עם פיוט בבלי נוסף והסברי רקע. כדאי: