נבחר רשמית. דונלד טראמפ
נבחר רשמית. דונלד טראמפצילום: רויטרס

חבר האלקטורים, הגוף הבוחר בארה"ב באופן רשמי את הנשיא, בחר אתמול (שני) בדונלד טראמפ לנשיא ארה"ב.

בתוך כך ניתן כעת לנתח את נתוני ההצבעה הרשמיים המלאים בכלל מדינות ארצות הברית. כידוע, המועמדת הילרי קלינטון זכתה ליתרון משמעותי על פני דונלד טראמפ בספירת כלל הקולות ברחבי ארצות הברית.

ההפרש בין השניים הוא גדול - 2.8 מיליון קולות. טראמפ גרף קרוב ל- 63 מיליון קולות, בעוד קלינטון זכתה לכמעט 65.8 מיליון קולות.

אך עם זאת יש לשים לב שיתרון זה כולו הגיע ממדינה אחת בלבד: קליפורניה. ללא הניצחון הגורף של קלינטון בקליפורניה – שיש אומרים שהיא בעצם אומה עצמאית בתוך ארה"ב – טראמפ היה זוכה גם בספירת הקולות הכוללת בהפרש לא מבוטל של קרוב ל-1.5 מיליון קולות.

בעיר לוס אנג'לס לבדה – עיר שבה חיים מאות אלפי מהגרים מקסיקניים, חוקיים ולא-חוקיים – קיבלה קלינטון כמעט 1.7 מיליון קולות יותר מטראמפ.

קליפורניה היא רק אחת מ-50 המדינות של ארה"ב, וידועה כבר שנים רבות בנטיותיה ה"מתקדמות" והליברליות יותר מ-49 המדינות האחרות. קליפורניה בחרה ברוב מכריע עבור הילארי קלינטון, שקיבלה 61.73% מהקולות שם, לעומת טראמפ שקיבל 31.62%. במספרים: רק כ-4.5 מיליון מתושבי קליפורניה הצביעו בעד טראמפ, בעוד יותר מ-8.75 מיליון הצביעו עבור קלינטון.

במילים אחרות: ב-49 המדינות האחרות, טראמפ ניצח גם בהצבעה הכוללת, ולא רק בספירת האלקטורים.

בנוסף, אם היו מוציאים רק ארבעה מחוזות וערים בקליפורניה מהמשוואה, היה יוצא כמעט תיקו בין המועמדים בספירה הכוללת – גם כאשר לוקחים את שאר מדינת קליפורניה בחשבון.

מספרים אלה, כמובן, אינם לוקחים בחשבון היבטים בעייתיים אחרים בבחירות בקליפורניה – מדינה שלמעשה מאפשרת לאלה שאינם אזרחים וכן למהגרים לא-חוקיים להצביע. וישנם כאלה רבים מאד במדינת קליפורניה.

ניתן אם כן לומר שמוסד האלקטורים עמד במשימתו: להבטיח שהפרש ענק באזור גיאוגרפי אחד ובודד לא יבטל את התוצאות בשאר רחבי המדינה הגדולה.